Sign by Dealighted - Black Friday Coupons

KrONi

Monday, August 24, 2009

TeRaWeH ??? SeNanGLaH ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

dengan nama Allah yang maha menciptakan segalanya ...
sedar tak sedar , kita sebagai umat islam telah berpuasa selama 3 hari yang dapat cuti , senyap erk
masih tidak terlewat untuk beta mengucapkan selamat berpuasa kalau tenet tak wat hal , mesti beta sempat wish ... sila usha2 wish card kat bawah ... huhu


awal Ramadhan , masjid penuh sebab solat tarawih ... hujung2 nanti , biasanya masjid & surau2 lengang ... itulah realiti masyarakat Malaysia yang kita dapat saksikan kes hangat2 taik kucing lah nih & beta merupakan salah seorang daripada itu huhu ... bukan x buat erk tapi buat jemaah lain dirumah ... selesa sikit ... hihi

Kepada yang sibuk , jangan jadikan kesibukan anda sebagai halangan untuk mencari pahala di bulan Ramadhan ... Islam itu mudah dan tidak menyusahkan jika kita ikhlas ... di sini , beta nak turunkan tips2 solat taraweh ringkas sebagai salah satu jalan untuk mencari pahala di bulan yang mulia ini pahala ringkas jugak ker ??? tanya TUHAN!!!

1 . niat macam biasalah kan ...
2 . baca surah Al-Fatihah & surah At-Takathur ( al haa kum uttakathur ) pada rakaat pertama ...
3 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas ( qul hu wallah ) pada rakaat kedua ...
4 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Asr ( wal asr ) pada rakaat ketiga ...
5 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas ( qul hu wallah ) pada rakaat keempat ...
6 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Humazah ( wai lul li kul li humazatil lumazah ) pada rakaat kelima ...
7 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas ( qul hu wallah ) pada rakaat keenam ...
8 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Fiil ( alam tarokai fa fa'ala rob buka bi asha bil fiil ) pada rakaat ketujuh ...
9 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas ( qul hu wallah ) pada rakaat kelapan ...
10 . Solat witir 3 rakaat kalau rajin ...

dah nama pun ringkas kan ??? so , beta kasi untuk yang 8 rakaat jerk ... kalau nak wat lebih , YM lah untuk tanya pasal surah ... sumer simple2 jerk surahnya ... surah juzu' 'amma ... selawat tuh sunat , suka hati nak buat atau tak ... kalau nak bc allah humma sol li 'ala saidina muhammad pn bulleh ... janji selawat ... doa selepas rakaat ke-4 & ke-8 tuh , bedal jerk apa2 doa ... janji doa kan ... kan mudah jerk ... insyaAllah korang boleh wat & selamat beramal

P/S : saper selalu wat macam kat atas , masak kot bila sampai negara arab nanti ... haha

sumber : Qiyamullail & doa amalan rasulullah terbitan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia

3 comments:

neo said...

alhamdulillah =) tulaa...aku belum sempat g masjid lagi. buat kat umah je jemaah dgn abg and mak..huhu cepat dan ringkas jerk.

zubair.. said...

ALHAMDULILLAH...bergune nye tips2 y ko postkn neh....hek3....

ghost_MaR said...

neo ... wat kt umah mmg sng sbb privasi skit ... pki short & baju tido jerk ... klu g masjid , jenuh nk tuko baju lg walau pn ak tahu x der jejaka yg nk intai ak g semayang teraweh ... hahaha ... paling best , ak teraweh 30 - 40 minit dh siap ... then leh proceed kj lain ... huhu

zubair ... ko g jerk teraweh kt masjid tuh ... buka poser free , moray free , org laki kn x leh lps kn peluang makanan free ... jimat kot ... hahaha