Sign by Dealighted - Black Friday Coupons

KrONi

Tuesday, October 27, 2009

AiYaA ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

halu3 ... sudah lama sangat aku menganaktirikan blog ini ... aku bukan sengaja tau ... nak tahu sobab apa aku tak hapdate ??? sobab - sobabnya yang munasabah ialah :

1 ) i feel really hectic for this semester
2 ) nak buat assignment pun tenet terkinja - kinja , inikan mahu hapdate blog
3 ) Utamakan pelajaran sebab aku betul - betul fokus untuk semester nih walaupun solat aku hilang dah khusyuknya hihi
4 ) lepas raya hari tuh , aku dah nawaitu nak update , boleh pulak itu tenet langsung tak der ...
kalau ada pun , 5 minit lagi disconnected cettt
5 ) aku dah ada rumah baru yang lebih best tapi aku dah bosan dok kat situ ... tuh pasal aku jengok balik rumah berhantu aku nih ... hehe

untuk makluman , cik antoo bakal menduduki peperiksaan subjek - subjek ilmu hitam bermula 1 november dan berakhir pada 4 november ... ada lah dalam 3 subjek gitu ... seram aku tau !!! mungkin 5 november cik antoo dah pulang ke istana hinggap beta di ipoh . lepas tuh mahu cari kerja ... walaupun telah mendapat pelawaan untuk ke sesi beramah mesra bersama si ehem - ehem pada 7 november di KL , aku macam ta kompem jerk nak pergi jumpa beliau ... wahahaha ... sangat kureng asam ini awek ... apa - apa pun , cari kerja adalah misi aku pada cuti kali ini ... bosan duduk rumah buat benda yang sama setiap hari , memang rasa nak muntah ... hihi ( cakap jer lah ko memang tak reti - reti dok dendiam kat rumah ) ... agenda terbengkalai aku :

1 ) tuntut result MUET yang aku amek pada pertengahan tahun 2008 tapi sampai skang tak sampai - sampai slip resultnya ... pelik jerk aku rasa ...
2 ) tukar lesen motor P aku walaupun sebenarnya aku kena tukar P ke lesen tetap pada Ogos 2008 ... aku rasa malas nak tengok lesen tuh lepas mengalami kemalangan ... tapi bila fikir balik yang aku buat lesen dulu guna duit parent , tak sampai hati pulak nak bazir gitu jerk ... ada saper - saper yang tahu lesen kalau tak tuko setahun jadi apa ??? kot kena denda ke , lesen dah tak boleh guna ke apa , tolong bagi tahu lah yerk
3 ) Biasakan diri dengan motor balik setelah setahun aku fobia nak bawa ... motor hilang setahun aku tak sentuh motor ... bila bawak balik , kemalangan pulak ... tambah lagi setahun aku tak sentuh motor ... nak jadi apa entah aku nih ...

aku akan cuba hapdate masa cuti nanti ... ok guys ! jangan lupa untuk doakan kejayaan aku dalam exam nanti ... kalau aku terkasar ke apa sampai korang rasa saket ati ngan aku , aku mintak ampon banyak2 ( masa raya ri tuh , aku lupa nak minta maap ! ) ... teruskan berblogging dan jangan buat blog bersawang setebal 5 inci macam aku ... haih

*dah lama tak YM ... rindu nak kacau kawan - kawan kat YM
**blog saper yang aku follow , aku bacalah ... sumer citer korang aku baca cuma aku tak komen ... dah macam silent readers gitu ... jangan marah ok , masa aku suntuk
***neo adalah bestfriend aku kat alam maya merangkap kembar konon - konon aku , jangan buli dia ok
***mana si zubair nih ??? nak kena baling selipar jamban ke dengan aku ???

Monday, October 5, 2009

EnTaH ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Aku tidak betah lagi nak ber"beta" dan ber"ana" di sini lagi ... lepas nih , aku ingat nak main sedap mulut jerk untuk kata ganti nama diri aku wokeyyy ...

Aku melalui saat – saat yang sukar pada semester ini tetapi aku tidak jadikan ia sebagai halangan untuk belajar . Aku pernah melalui peristiwa yang lebih sukar daripada ini iaitu sewaktu semester pertama . Kesukaran yang aku rasakan terbawa – bawa dalam kehidupan sehingga menjadikan aku seorang yang tidak professional . Akhirnya , apabila keputusan peperiksaan akhir semester pertama keluar , aku diletakkan dalam title PEMERHATIAN akibat pointerku yang berada di bawah paras 2.0 . Jika mendapat bawah daripada 1.8 , aku bakal disingkirkan dari dunia universiti . Alhamdulillah , Allah berikan aku kesempatan untuk memperbetulkan segalanya . Aku masih meneruskan pengajian dan kegagalan teruk yang aku alami membuatkan aku sedar bahawa semua orang yang berada di sekelilingku menyayangiku seadanya . Sungguhpun aku ini digelar "mulut puaka" dalam kalangan rakan – rakanku , aku sedar mereka sangat sayang padaku . Ketiadaanku boleh membuatkan suasana menjadi tidak seindah sediakala . Sungguh ! ( poyo betul tapi dalam kalangan saudara mara , ketiadaanku tidak menjejaskan apa – apa kerana aku sudah terbiasa berjauhan dari saudara mara ) . Semester kedua , aku sangat bersungguh – sungguh kerana matlamat aku pada ketika itu ialah mahu mendapatkan GPA 3.0 ke atas . Namun , rezeki itu milik tuhan . aku hanya mendapat 2.93 sahaja . CGPA ? Sudah tentulah berada di bawah paras 2.5 , tetapi melepasi 2.0 . Ibu cakap , apa yang Allah kurniakan , kita kena bersyukur dan redha seadanya . tetapi semangat usaha jangan pernah luntur . Pada semester kedua hari itu , jadualku banyak kelapangan . 3 hari sahaja waktu kuliah tanpa kegiatan kokurikulum merupakan jadual yang paling rileks kerana aku hanya dibenarkan memiliki 15 jam kredit sahaja .

Pada semester ketiga ( sekarang ) , pinjaman pelajaranku ditahan akibat pencapaianku yang kurang memberangsangkan pada semester pertama . Aku pernah berfikir untuk menangguhkan pengajian kerana aku tidak mempunyai kekuatan untuk meminta bantuan ibu bapaku . Semenjak tragedi aku menghilangkan motorsikal ayahku tanpa sengaja tiga tahun yang lalu , aku sukar untuk meminta – minta dengan ayahku . Aku sering mambayangkan kesukaran ibu bapaku dalam mencari rezeki . Aku juga didatangi memori yang aku tidak suka aku mahu ingatkan ( kemalangan pada tahun lepas ) . Kesukaran yang aku alami selalunya melibatkan keluargaku . Aku tidak mahu menyusahkan mereka lagi . Perkara itu sering bermain dibenakku . Saat aku mengucapkan tentang hasratku yang mahu menangguhkan pelajaran , rakan – rakanku terkejut bagai ternampak bayangan Altantuya yang dibunuh lagaknya ( Altantuya mati dibunuh di Puncak Alam , sangat dekat dengan Puncak Perdana ) . Saat itu , aku baru sedar bahawa aku memiliki rakan – rakan yang menyayangiku . Mereka menghulurkan segala sokongan termasuk wang ringgit untuk aku melangsaikan bayaran yuran pengajian . Mereka mahu aku menerima ijazah bersama mereka . Berat hatiku menerima pertolongan mereka tapi aku tak sanggup menghampakan mereka . Maka , aku meneruskan pengajian . Aku menduduki barisan pertama atau kedua pada setiap kuliah . Namaku yang ringkas membuatkan setiap pensyarah akan mengingati aku . Disebabkan aku sedar aku belajar menggunakan ihsan sahabat baik , maka aku membuat perubahan drastic dengan duduk di hadapan & menguatkan diri untuk menghadiri setiap kuliah . Alhamdulillah , semester ini , tidak sampai lima kali aku ponteng . Kokurikulum aku bersama Kesatria Negara yang aku selalu kutuk . Aku memasuki badan beruniform itu kerana jadualnya hari sabtu , pukul 10.30 pagi hingga jam 12 tengah hari . Pelajarannya adalah mengenai Tempur Tanpa Senjata ( TTS ) . Latihan jangan cakap , setiap hari sabtu aku "dibalun" oleh 2 orang jurulatih yang diimport daripada Aangkatan Tentera Malaysia . Setiap kali selepas latihan , semua anggota tubuh rasa seperti mahu tercabut ( betulkah ? ) . Tapi aku suka melakukannya . Semester hadapan , jikalau ada Kesatria Negara 3 ( Orientasi Peta ) , aku mahu sertai mereka . Nampak cantik sedikit kokurikulumku (hahaha ) . Semasa bulan Ramadhan yang jatuhnya pada September tahun Masehi , ibu bapaku mula bertanyakan kedudukan kewanganku . Aku membisu seribu bahasa ( kebetulan telefon bimbitku mengalami sedikit kerosakan ) . Tetapi jeritan batinku sangat mahukan pulang ke keluargaku kerana rindu ( semasa cuti H1N1 , aku pulang ke rumah mak ngahku di Kota Tinggi , Johor . Perbelanjaan ditanggung penuh oleh sepupuku . hahaha ) yang teramat sangat . Aku tidak pernah merasakan rindu sebegini walhal aku merupakan bekas pelajar sekolah berasrama penuh selama lima tahun . Rahsiaku terbongkar semasa pertengahan bulan puasa . Ibu bapaku terpaksa gunakan helah dengan menghantar pesanan ringkas menggunakan nombor telefon bimbit adikku . Pada masa itu , sangat kerdil rasanya diriku ini . Kebetulan , aku memang sangat – sangat memerlukan wang pada masa itu . Mahu pinjam dari kawan , aku sudah malu . Saat rahsiaku yang sudah diketahui keluarga ( adik – adik ku sudah lama tahu mengenai ini , kami menyorokkan daripada pengetahuan ibu bapa sahaja ) , ayahku telah memasukkan wang untuk perbelanjaanku . Malam itu aku berendam air mata . Keesokan harinya , aku bergegas membeli untuk pulang beraya dan melangsaikan segala hutang piutangku ( orang dah berduit katakana ) . Hutang – hutang melebihi RM50 , aku bercadang untuk membayar semula pada semester hadapan .

Semasa cuti raya aidilfitri , aku dah tak kisahkan persoalan tentang keluarga akan bertanyakan tentang wang pinjamanku . Apa yang ada dalam benakku hanya aku mahu balik untuk beraya bersama mereka . Pada hari raya pertama , sungguh syahdu . Aku pergi sembahyang raya di masjid . Kebetulan ayahku menjadi imam . Aku menangis semahunya dalam sujudku tanda bersyukur kepada Allah . Usai solat raya , kami pulang ke rumah . Bersalam – salaman dengan keluarga . Ibu bapaku menghadiahiku telefon bimbit baru ( walaupun tidak secanggih mana , cukuplah sekadar dapat melepaskan rindu terhadap mereka yang aku sayang ) . Mereka memberi pesanan bahawa selagi mereka hidup , mereka bertanggungjawab ke atasku selagi aku tidak bernikah . Saat itu aku sedar , aku mempunyai keegoan yang tinggi dan tidak bertempat . Walaupun niatku hanyalah tidak mahu menyusahkan mereka , tetapi lagakku itu seperti orang yang sudah tiada keluarga . "ha , esok nak kahwin esok , kahwin senyap – senyap . Berahsia sangat!" Kata ayahku kepadaku . Aku sudah biasa berkongsi masalah bersama rakan sehingga tidak betah untuk berkongsi masalah dengan keluarga . Sekarang , aku belajar untuk meluahkan kepada ibu bapaku .

Saat aku sedang mencoret ini , aku sungguh merindui keluargaku walaupun aku baru berpisah dengan mereka selama seminggu . Jiwa perempuan memang tidak dapat lari daripada merindui keluarga . Tetapi aku setkan di dalam benakku bahawa pada cuti semester nanti , aku akan bersama mereka juga . Kerja bertimbun – timbun . Bagaimana aku boleh mencoretkan ini di laman berhantuku ? kalau ko cetak entri ini , 2 muka surat penuh jumlahnya . Semasa SPM dan STPM , kenapalah susah sangat rasanya untuk mengarang ... huhu

Wednesday, September 16, 2009

MaHAsiSwA MaLaS mEmBaCa ???

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Oleh Suliati Asri
suliati@hmetro.com.my

HARIAN METRO - 14 SEPTEMBER 2009

"BUKU mengasuh diri sasa bersuara, membaca menjadi jambatan bertuah, kita merindu buku dan ghairah baca, agar sentiasa canggih dan berhemah".

Itulah kata-kata Sasterawan Negara, Datuk Dr A Samad Said menggambarkan betapa pentingnya membaca. Selain itu, kempen membaca setiap tahun menunjukkan budaya membaca perlu ditanam dalam masyarakat terutama pelajar.

Namun, sejauh mana kempen itu memberi impak dan kesedaran kepada masyarakat terutama mahasiswa institusi pengajian tinggi (IPT)?

Benarkah berlaku kegersangan minat membaca di kalangan mahasiswa sehingga ia dijadikan topik perbincangan Wacana Malaysia Membaca di Fakulti Pengurusan Maklumat, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

Majlis anjuran pelajar semester empat jurusan Sarjana Muda Sains Pengurusan Maklumat, Pengurusan Pusat Sumber itu mendedahkan kepincangan membaca di kalangan mahasiswa.

Tetapi pelik juga, mengapa mereka yang melanjutkan pelajaran di menara gading itu tiada minat membaca?

Jika tidak membaca, bagaimana mampu memperoleh diploma atau ijazah?

A Samad melihat senario golongan muda khususnya pelajar IPT hanya membaca buku teks untuk mendapatkan segulung ijazah dan selepas itu, mereka tidak lagi membaca.

Kebanyakan pelajar masa kini juga ghairah membaca bahan bacaan sia-sia, hiburan dan berbau seksual. Tetapi, apa faedah pelajar peroleh daripada bahan bacaan sedemikian?

"Banyak ilmu diperoleh daripada membaca dan buku adalah sumber ilmu sangat berharga, bukan sekadar lulus peperiksaan," katanya.

Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Khairusy Syakirin Has Yun Hashim, berkata secara persepsinya, pelajar universiti kurang membaca dan hanya berkepit dengan buku bersifat ilmiah.

Beliau berkata, mereka membaca hanya untuk lulus peperiksaan serta memenuhi kriteria pemarkahan kerja kursus.

Namun, berdasarkan kajian terhadap 42 pelajar IPT mendapati mereka minat membaca walaupun skop tertumpu kepada karya fiksyen.

"Kesimpulan daripada kajian ini membuktikan pelajar membaca lebih daripada lima buku setahun.

"Kajian itu turut mengubah kajian yang pernah dilakukan Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) satu ketika dulu yang mengatakan rakyat di negara ini hanya membaca dua buku setahun," katanya.

Namun, dari segi pembelian bahan bacaan di kalangan pelajar, hanya 48 peratus pelajar membeli buku dan baki 52 peratus tidak membeli buku.

"Ini bukan bermakna pelajar tidak membaca, sebaliknya kebanyakan mereka menggunakan perpustakaan universiti atau koleksi keluarga sebagai sumber mendapatkan bahan bacaan.

"Kebanyakan pelajar mahu membeli buku tetapi faktor harga membantut hasrat mereka, akhirnya mereka tidak membeli apa-apa.

"Kebanyakan buku ilmiah yang diimport mahal dan di perpustakaan, jumlahnya kecil berbanding mereka yang meminjam," katanya.

Justeru, bagi menangani masalah itu dan menambah minat membaca, Khuirusy menyarankan gerakan membaca perlu lebih digiatkan terutama di kalangan pelajar.

"Wujudkan pengurusan pembacaan di universiti sebagai lambang kepada bermulanya satu generasi baru yang minat dan menyintai buku," katanya.

Bagi bekas Pegawai Perancangan Bahasa Kanan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk Jaafar Abdul Rahim, kegersangan minat membaca di kalangan pelajar IPT memang ada tetapi itu tidak penting.

Menurutnya, apa yang perlu difokuskan adalah mereka yang minat membaca dan pelajar patut memburu gelaran pakar buku dengan membuka pemikiran melalui pembacaan dalam pelbagai bidang.

"Biasanya kita memperdebatkan mereka yang tidak minat membaca tetapi bagaimana pula mereka yang gila membaca?

"Dengan membaca, mereka punya idea selain membangunkan karakter seseorang.

"Justeru, saya meminta pensyarah memberi markah lebih kepada pelajar yang memberikan idea bernas, bukan 100 peratus daripada nota," katanya.

Jaafar berkata, ilmu berubah setiap masa dan ia mengikut peredaran masa. Justeru, sebagai masyarakat terutama pelajar, kita perlu mendapatkan ilmu itu dengan membaca.

"Pembacaan bahan bacaan tidak akan mati walaupun teknologi kini semakin canggih kerana walau apapun yang terjadi, buku akan kekal menjadi sumber ilmu sampai bila-bila," katanya.

Sementara itu, bagi pelajar tahun akhir Pengurusan Maklumat, Mohd Nabil Zulhemay, 24, berkata minat membaca itu akan lahir jika bahan bacaan itu difahami selain diminati.

Bagaimanapun, daripada minat sebenar pelajar untuk membaca, katanya, kebanyakan pelajar hanya membaca buku untuk mendapatkan ijazah.

"Sebagai pelajar, saya tidak menafikan kebenaran terhadap kerisauan A Samad itu kerana pelajar hanya membaca untuk lulus peperiksaan.

"Mereka gemar keluar dengan rakan atau menghabiskan masa melakukan aktiviti lain selain membaca. Jika membaca pun, majalah hiburan," katanya.

P/S : Beta hadir ketika Datuk Dr A. Samad Said berucap ... hati beta sayu apabila beliau menyatakan ingin menjual koleksi buku - bukunya buat kali kedua untuk membolehkan anaknya menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi ... Datuk Dr A. Samad Said layak mendapat gelaran Sasterawan Negara kerana beliau memang betul - betul mengaplikasikan bahasa di dalam kehidupan seharian ... semasa datang untuk dengar talk beliau , beta memasang niat untuk mendengar bunyi percakapan beliau sahaja ... usai mendengar , banyak perkara yang beta kagum dengan beliau ... untuk pengetahuan korang , beta menyimpan karya beliau bertajuk SALINA dan beta suka sajak beliau yang mempertahankan sekolah agama rakyat ... Semasa beliau menceritakan buku - buku yang telah dibaca oleh beliau , sungguh beta cemburu ... terasa ingin memiliki buku - buku yang disebutkan saat itu juga ... tapi beta sedar bahawa perkara itu diluar kemampuan beta ...

Rujukan

Tuesday, September 8, 2009

BuSybOdY aNd ThE BoDy iS bUsY ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Tomorrow :
0810AM - 1000AM => third language ( arabic ) - reading test
1110AM - 100PM => Ethnic relation - writing test

at the same time : submit the 2000 words essay about ICT in education , submit the cataloguing exercise

at 0500PM , PC maintenance maybe have writing test also ... i really don't know which one i must concentrate first ... this is the moral story about postponed the job ... hahaha

Thursday morning i have a class with mr shaharom ... the final project is not beginning yet ... we have to find out Allahyarham Rustam A. Sani material and then we have to explore the material ... 50 material about him , how will we start it ...

Friday morning , maybe the lesson of Information Literacy go on as usually ... we have the test after raya ... friday evening , my group will presenting the folio teaching model ... the project is not finish yet and it will finish on thurday night ... be the burung hantu lah that night ...

i have tempur tanpa senjata ( taekwando ) test also at saturday morning ... can't remember anything about the step ... huahuahua

to sum up , my brain became ting tong tak tentu arah right now ... kihkihkih ... gila comot english beta ... kepada cetgu english , jangan marah erk jika beta mencarcamerbakan english nih ...

terima kasih kepada zubair spedo yang susah2 jerk mendoakan beta supaya beta balik raya menggunakan bas sekolah oren ... sayangnya doamu itu tidak termakbul apabila beta berjaya mendapatkan tiket bas dengan harga biasa pada 17 september jam 5.30PM ... naik bas perak roadways jerk senang ... tiket balik ke shah alam pun beta sudah bedal iaitu pada 26 september 2009 jam 1.00PM ... makin dekat nak raya , makin banyak kerja yang nak disiapkan ... tapi beta dah terkenang2 istana hinggap beta di ipoh tuh ... rinduuuuu lh ... ish3 ... beta mahu study ...

Tuesday, September 1, 2009

WeBSiTe UiTM KeNa HaCk ???

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

tajuk di atas adalah benar ... huhu ... kejadian ini berlaku pada hari ahad yang bahagia ( kelmarin lah ) ... tapi semalam dah elok lah ... kalau tak buat back up , jenuh kot webmaster tuh nk start from beginning ... masa memuler nampak page tuh , nak dekat 10x jugak lah refresh sebab nak sahihkan sendiri ... mulanya nak masuk student portal , ish problem plak ... pergi library portal pun gitu jugak ... kalau bukan sebab belajar & maklumat terbaru , x der pasallah nak masuk page tuh ... bila dua2 page failed , beta terus pergi main website untuk masuk ke student portal secara manual ... ha , amek ko ... nampak kepala dalam mesin basuh ...

hikhikhik ... sempat lah jugak gelak mengekek 5 minit ... selama 3 sem beta kat sini , nih kali kedua website UiTM kena godam ... sblm beta masuk UiTM pun dah pernah kena godam rasanya ... bagi beta , ini petanda baik lah menampakkan malaysia telah mempunyai pengetahuan forensic networking ... tetapi , forensic networking nih kureng beretika lagaknya ... beta tahu golongan penggodam nih hanya mahu menguji kemahiran mereka dalam menggodam sistem organisasi / website ... tapi , tolong jangan godam website / sistem komponen Malaysia ( yang berkaitan Malaysia ) kerana faedahnya hanya si penggodam sahaja yang menikmatinya ... negara serta ahli - ahlinya kerugian ... saranan beta , jika mahu menggodam , godam negara lain punya sistem ... godam sistem pertahanan mana2 negara lebih berfaedah dari menggodam sistem negara sendiri ...

diharapkan webmaster UiTM lebih prihatin dan sentiasa membaiki kelemahan dari semasa ke semasa untuk kebaikan semua pihak ...

mintak sangat2 tolong godam sistem CIA , FBI & KGB ... lebih bermanfaat untuk seisi negara ... haha

Wednesday, August 26, 2009

LuAhaN JaNtUnG 2504 PeLaJaR DPLI Di UPSI ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Oleh SALINA

Saya mewakili 2,504 orang pelajar program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) pengambilan Julai 2009/2010. Kami yang ditempatkan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengalami 1001 satu pengalaman dan cabaran besar buat kami yang bakal bergelar guru suatu hari kelak.

Kami terpaksa membayar yuran sebanyak RM250 sebagai yuran pendaftaran Minggu Suai Kenal walaupun kami pelajar tajaan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia selama satu tahun.


Kami juga tertanya-tanya kenapa yuran tersebut terlalu mahal dan tidak berpatutan dengan apa yang kami lalui sepanjang tiga (3) hari program induksi itu.

Untuk pengetahuan, kami hanya mendapat beg, baju batik, tali leher, payung, dokumen-dokumen seperti buku program, brosur dan etika pemakaian (kesemua ini difotokopi sahaja).


Selain itu, kami juga dihidangkan dengan dua jenis lauk sahaja dan apa yang menyedihkan adalah kualiti makanan serta air tersebut tidak setimpal dengan harga yang kami bayar. Kami turut dihidangkan dengan lauk yang sama pada dua hari berturut-turut iaitu sayur taugeh dan ikan goreng sahaja. Malahan pelajar-pelajar DPLI tidak langsung disediakan dengan minuman air mineral selama berlangsungya minggu suai kenal.


Menurut rakan-rakan lain yang mengambil program DPLI di universiti-universiti lain, mereka tidak dicaj untuk yuran pendaftaran induksi kecuali UPM yang hanya mengenakan RM50.


Kami ditempatkan di bilik kuliah Proton City yang memuatkan lebih 90 orang pelajar dalam suasana bilik darjah biasa.


Dapatkah anda bayangkan betapa sesak dan tidak kondusif suasana pembelajaran yang sedemikian? Sepatutnya pihak pengurusan harus menyediakan dewan dengan susunan tempat duduk teater. Ini memudahkan proses pembelajaran dan pengajaran di antara pensyarah dan pelajar.


Pada pandangan kami, UPSI lebih mementingkan kuantiti berbanding kualiti. Diharap pihak pengurusan UPSI memberi perhatian terhadap perkara ini supaya mutu pengurusan dapat dipertingkatkan.


- SINAR HARIAN

P/S : bukan itu sahaja , mereka tidak disediakan kolej selepas minggu induksi ( pelajar2 ini memang tahu hal itu ) , tapi hati perempuan beta terusik apabila melihat pelajar yg 2000 lebih itu mencari rumah hati beta tersentuh ??? teeettttt!!! ... beta lihat sendiri bagaimana keadaan mereka & beta sebagai pelajar juga cuba berempati dah lupa macam mana ejaan dia( meletakkan diri sendiri dalam keadaan mereka ) ... this is the worst thing if it is happen to me ... keadaan ini berlaku mungkin kerana pihak UPSI menghadapi masalah kekurangan bangunan di mana pembinaan kampus baru di proton city masih berjalan ... pihak UPSI mungkin terdesak kerana pekan Tanjung Malim kurang mempunyai bangunan2 besau gedabak ... yang ada pun , proton city jerk kan ... seb baik DPLI setahun jerk kan ... ini baru dugaan semasa belajar , dugaan semasa mengajar belum tentu lagi bagaimana rupanya ... semoga berjaya diucapkan kepada pelajar2 tersebut & diharap sabar serta tabah dalam menjalani hidup sebagai pelajar yang serba mencabar keimanan ... huhu

Monday, August 24, 2009

TeRaWeH ??? SeNanGLaH ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

dengan nama Allah yang maha menciptakan segalanya ...
sedar tak sedar , kita sebagai umat islam telah berpuasa selama 3 hari yang dapat cuti , senyap erk
masih tidak terlewat untuk beta mengucapkan selamat berpuasa kalau tenet tak wat hal , mesti beta sempat wish ... sila usha2 wish card kat bawah ... huhu


awal Ramadhan , masjid penuh sebab solat tarawih ... hujung2 nanti , biasanya masjid & surau2 lengang ... itulah realiti masyarakat Malaysia yang kita dapat saksikan kes hangat2 taik kucing lah nih & beta merupakan salah seorang daripada itu huhu ... bukan x buat erk tapi buat jemaah lain dirumah ... selesa sikit ... hihi

Kepada yang sibuk , jangan jadikan kesibukan anda sebagai halangan untuk mencari pahala di bulan Ramadhan ... Islam itu mudah dan tidak menyusahkan jika kita ikhlas ... di sini , beta nak turunkan tips2 solat taraweh ringkas sebagai salah satu jalan untuk mencari pahala di bulan yang mulia ini pahala ringkas jugak ker ??? tanya TUHAN!!!

1 . niat macam biasalah kan ...
2 . baca surah Al-Fatihah & surah At-Takathur ( al haa kum uttakathur ) pada rakaat pertama ...
3 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas ( qul hu wallah ) pada rakaat kedua ...
4 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Asr ( wal asr ) pada rakaat ketiga ...
5 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas ( qul hu wallah ) pada rakaat keempat ...
6 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Humazah ( wai lul li kul li humazatil lumazah ) pada rakaat kelima ...
7 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas ( qul hu wallah ) pada rakaat keenam ...
8 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Fiil ( alam tarokai fa fa'ala rob buka bi asha bil fiil ) pada rakaat ketujuh ...
9 . baca surah Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas ( qul hu wallah ) pada rakaat kelapan ...
10 . Solat witir 3 rakaat kalau rajin ...

dah nama pun ringkas kan ??? so , beta kasi untuk yang 8 rakaat jerk ... kalau nak wat lebih , YM lah untuk tanya pasal surah ... sumer simple2 jerk surahnya ... surah juzu' 'amma ... selawat tuh sunat , suka hati nak buat atau tak ... kalau nak bc allah humma sol li 'ala saidina muhammad pn bulleh ... janji selawat ... doa selepas rakaat ke-4 & ke-8 tuh , bedal jerk apa2 doa ... janji doa kan ... kan mudah jerk ... insyaAllah korang boleh wat & selamat beramal

P/S : saper selalu wat macam kat atas , masak kot bila sampai negara arab nanti ... haha

sumber : Qiyamullail & doa amalan rasulullah terbitan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia

Tuesday, August 11, 2009

LeLaKi MaSkULiN TaHuN iNi ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

ish , korang kenal ke beliau nih ??? kalau tak kenal , mai cek nak habaq mai ... beliau ialah Vladimir Putin , bekas presiden Rusia ... skang presiden russia saper ??? mesti lh si Dmitri A. Medvedev ... korang kena amek tahu perkembangan dunia semasa , toksah dok jadi katak dalam gelas , katak dalam mangkuk kaca ke apa ... haha ... sebelum dia menjadi presiden Rusia dulu , beliau merupakan perisik KGB yang sangat2 licik dan menjadi orang kanan presiden masa tuh ( Boris Yeltsin ) ... Kehebatan dalam judo merupakan satu bonus buat dirinya ... kalau dah pernah jadi perisik KGB , memang lasak dan kental abes lah kan ... semasa beliau menjadi presiden Rusia , beliau memainkan peranan utama dalam menentukan hala tuju Rusia pada era kebangkitan kembali selepas era perang dingin .

Sebagai Perdana Menteri , beliau turut memikul tanggungjawab secara langsung untuk mendepani krisis ekonomi dan membawa Rusia keluar dari krisis yang dihadapi . Beliau juga turut mengepalai Rusia dalam mendepani USA yang menjadi kuasa besar dunia selepas perang dingin . Vladimir Putin juga telah memperlihatkan kesungguhan untuk menjadi kuasa besar dunia semula selepas mewujudkan kerjasama pertahanan dengan negara - negara bekas Kesatuan Soviet ( Kesatuan Soviet hancur 18 tahun lalu ) ... salah satu jasa Putin ialah menyuarakan bantahan terhadap USA yang mahu mengenakan tindakan ketenteraan terhadap Iran yang merupakan antara lima buah negara Lautan Caspian semasa menghadiri persidangan negara - negara Lautan Caspian ... Sejak kebelakangan ini , kita seringkali dipaparkan dengan perbezaan pendapat antara USA dan Rusia . Tetapi , kelantangan Rusia hanya boleh diperhatikan sahaja oleh USA dan mereka tidak mampu melakukan apa2 kerana Rusia umpama beruang yang mula bangkit .

Baru - baru ini , Vladimir Putin telah mengadakan percutian lasak ( beta pun mengidamkan percutian seperti ini sekali dalam seumur hidup beta ) ... Percutian ini berlokasi di Siberia ... aktiviti yang dilakukan semasa percutiannya ialah menunggang kuda , menangkap ikan , menembak , bertemu rakyat Siberia , berenang , mendaki bukit berbatu dan menyelam di Tasik Baikal menggunakan kapal selam Mir-1 ... saksikan gambar2 macho & maskulin beliau di bawah ...



beraksi dengan kuda kesayangannya ( dahsyat tol bercuti angkut kuda skali , berapa riban ler tuh bayar kargo kuda nih ??? huh )


jaga ko babi . aku nak tembak ko ... kasi virus 1 alam , tak gunaaa!!!


fuh , smart abes !!! macam indiana jones lah wei ... lebih macho dari si harrison ford tua tuh ... haha


macam mana erk nak main teng teng kat sini ??? siapa ada idea ???


aku dah lama tak mandi ... huhu ( ketul2 ko badan der , brand apa lah yerk jam tangan der tuh ??? macho habes pic yang nih )


ini baru kepak kayu . kalau kepak besi , aku guna tangan jerk ...


saya mahu memancing ikan bilis ... kekeke


Mahu menyelam ke dasar Tasik Baikal ( Tasik Terdalam di dunia ) menggunakan kapal selam ... sangat berani youuu !!!

Menyelam di Tasik Baikal selama 4 jam ... Mir-1 merupakan kapal selam mini yang digunakan pada tahun 2008 , mencatatkan satu rekod dunia iaitu penyelaman tasik paling dalam iaitu 1 680 meter ( dalamnya , masyaAllah! ) ... tapi Putin selam sampai 1 400 meter jerk ( still deep ) ... memang macho lah kan kan kan ???
Obama nak tiru ??? Najib tak mau buat kew ??? kalau nak buat , tahun depan boleh tak sebab nanti hati beta berbelah bagi nak pilih saper paling maskulin ... hoho

P/S : muka Putin masa pakai formal adalah sangat tegas dan garang tapi senyap dan pendiam ... that's my personal oipnion ... saper nak tambah , boleh jerk ... dah lah kurang ensem bila beliau pakai formal nih ... huhu

Sunday, August 9, 2009

OuTiNg ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

seminggu sudah kami mengatur pertemuan ... akhirnya , perancangan menjadi realiti ... Syed Bistro di Plaza Alam Sentral menjadi saksi pertemuan ... alhamdulillah , allah makbulkan doa beta untuk bertemu dengan pak usu beta ( adinda kepada ayahanda beta ) ... beliau mempunyai kecacatan fizikal selepas kemalangan pada tahun 2005 ... sekarang , beliau menggunakan tongkat untuk berjalan ... satu langkah biasa perjalanan kita sama dengan 5 - 8 langkah bagi dia ... beta sedih tapi beta kuatkan hati & mental ... beta cakap dalam hati "pak usu adalah orang yang mempunyai semangat yang kuat untuk hidup dan berdikari . pak usu tak pernah putus asa untuk kembali pulih seperti biasa . beta mesti kuat macam dia" ... semangat beta ada pasang surut ... bila semangat surut , beta akan kenang orang2 yang kuat daya semangat hidup di sekeliling beta seperti pak usu dan kak hariah ( my cousin ) ... I MUST FACING ALL THE PROBLEM I HAVE ... pak usu dan kak hariah selalu berpesan supaya belajar betul2 ... parent usah ceritalah , setiap doa mesti dihadiahkan untuk anak - anak ...

sambung balik , keluar dengan pak usu , beta melakukan suatu kerja yang beta dah lama tak buat sejak masuk ke universiti ... kalau dulu , rasa macam nak ubah angin , beta akan pergi ke jaya jusco ipoh dan duduk di tengah - tengah tempat orang lalu lalang ... duduk atas kerusi lah kan ... duduk tanpa buat apa2 selama 2 - 3 jam ... beta tengok gelagat manusia ... suka sangat buat begitu ... istilah sains ialah proses pemerhatian ... entah kenapa , sejak akhir - akhir ini , beta tidak betah berada di tempat - tempat sesak ... beta boleh pening jika tidak dikawal ... keluar berjalan dengan pak usu , beta buat perkara nih ... kaki pak usu akan letih jika baru melepasi sebuah kedai ... jadi memang kami tak berjalan jauh ... best juga berjalan dengannya sebab beta banyak rehatkan kaki beta ... jalan 7-8 langkah , kemudian rehat minum2n... then tengok orang lalu lalang ... kemudian sambung jalan lagi ...

bila pak usu berehat , dia selalu tanya "mar bosan???" ... "eh , mana ada" beta jawab sambil tersenyum ... mungkin dia risau beta tak selesa berjalan dengannya ... semasa mahu pulang , beta carikan teksi untuk beliau di PKNS ... terasa seperti dekat sahaja hentian teksi itu ... memang sedih untuk berpisah , tapi itukan lumrah pertemuan ... pak usu mengajak beta keluar lagi sama ada di bulan puasa atau selepas raya ... seronok tuh tapi kena tengok masa lapang beta lah ... semester ini banyak subjek yang tiada final tapi ada projek ... huhu ...

P/S : beta merupakan anak saudara yang paling manja dengan pak usu ... :)
P/S/S : makan minum beta ditaja penuh oleh pak usu ... dah 2 minggu dah ada orang taja ;)

Saturday, August 8, 2009

KeNtaL ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

perancangan yang berjaya mestilah didahulukan dengan taktik yang teliti ... hihi ... pada pagi sabtu yang mulia ini , beta dilema sama ada mahu ke Modul wajib mahasiswa UiTM atau latihan tempur tanpa senjata ( TTS ) ... eiii , pening paler ... dua - dua wajib datang tau ... kalau tak hadir ke modul tersebut , tindakan tataertib akan diambil ... kena repeat plak semester depan modul tuh ... kalau tak hadir ke latihan TTS , nanti dapat gred B plak kokurikulum beta ... kalau tidak mahu hadir ke modul dan tidak mahu dikenakan apa2 tindakan , perlulah dimajukan surat tunjuk sebab ke timbalan dekan ... eiii , malas seyh nak karang - karang surat nih ... dari malam tadi dok terfikirkan hal ini sahaja ... keputusan muktamad diambil ... beta hadir ke dua - dua acara , tetapi secara berhelah ... muahahaha ... nak tahu macam mana beta lakukan , sila YM ... huhu ... private & confidential untuk diceritakan di sini ... kang kena gantung pengajian lak kalau tak bertapis ... hoho ...

modul tuh sebenarnya sangat bosan ... fasilitator yang conduct kami pun sangat boring tapi mereka pandai tutup kelemahan mereka dengan memberikan kami nama kumpulan seperti ultraman , spiderman , superman dan batman ... 4 kumpulan ini bersaing sebaik mungkin ... beta tergolong dalam kumpulan ultraman ... bila bersaing bersungguh , program tak best akan jadi best & gamat dengan kegembiraan ... kami memberikan kerjasama sepenuhnya dan sporting ... slot petang tersebut sememangnya tak best , tetapi kami sekelas mencorak dan menentukan bahawa program ini boleh menjadi menarik ... keletihan beta hadir ke latihan TTS tidak terbawa di dalam slot petang ... hilaian ketawa mengisi suasana ... sedikit sebanyak menghilangkan ketegangan yang dihadapi ...

P/S : kalau dah menggunakan taktik , hati pasti gusar ... tapi muka mesti mahu maintain supaya tak kantoi ... haha

Thursday, August 6, 2009

HaRi KhAmiS ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

pagi nih , fuhhh ... baru nak taip article review ... pukul 7 AM baru start sedangkan nak hantar kepada lecturer pukul 9.10 AM ... memang bekerja keras abes untuk siapkan ... buat kerja last minute , bilalah nak berubah mak cik masyithah oiii ??? target 3.62 , pangai tak ubah2 lagi ... haha

akhirnya , siappp!!! semoga tak kena reject ... hihi

petangnya , konon2 nak pergi library ... senggugut kooo ... sudahnya , elok jerk beta membongkang dengan aswad ( lappy ) ada kat atas perut menyala ... haha ... gigih habis ...

malamnya , datang program demonstrasi silat gayung ... demi kupon aktiviti kolej , beta sanggup turun ... tak pergi tengok pun ... pergi kat tepi surau , duduk kat kerusi batu sensorang , kemudian bawa keluar handphone & SMS dengan teeettttt ... hahaha ... bisinglah masa demonstrasi tuh dengan muzik der ... ramai plak tuh ... korang tahu kan beta boleh sakit paler kalau duduk kat tempat yang sesak dan bising ... agak2 program nak abes , baru kuor dari tempat persembunyian ... habis program , beta melakukan aktiviti buang masa iaitu lepak di blok 4 bersama susu & khairil ... lama dah tak wat kerja2 gini ... balik ke rumah semasa pak guard nak kunci pintu pagar ... hihi

balik2 , online sampai paler mendarat atas aswad ... hihi

P/S : beta geram sebab registration beta bermasalah ... beta ambil 21 jam kredit ... kerani fakulti cakap beta terlebih jam kredit ... paksa2 soh beta amek BEL 402 report writing ... aaaaa ... semester depan amek tak boleh kew ... beta adalah orang yang tidak berani mengambil risiko amek banyak2 subjek ... tamak jerk ... kalau lulus cemerlang tak ngaper ... ini .................................haih ... beta dah validate ... malas nak pikir lagi ... BEL tuh beta amek semester depan jerk lah erk ...

P/S/S : kuliah PC Maintenance tidak bermula lagi sedangkan kelas lain sudah membuat presentation ... lecturer tuh bagi alasan yang dia tak tahu bahawa dia kena mengajar kami ... adoiii

P/S/S/S : jadual beta free hari isnin ... hoho

KoRaNg MemAnG BeSt ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

salam sejahtera semua ... alhamdulillah ... beta barasa lega bila dah selesaikan masalah jadual & membayar yuran pengajian ... bercuti ke Kota Tinggi sedikit sebanyak dapat meredakan tekanan yang dihadapi ... pernah timbul niat di hati untuk extend 1 semester ... konon2 nak bekerja ... tapi , tak sangka plak ramai kawan2 yang sayang pada beta ... mereka menghalang niat kotor itu ... mereka juga memujuk beta dengan berkata "Mar , jomlah kita grad sama2 ... jomlah kita aim dapatkan dekan semester nih ... semester lepas tak der rezeki , semester nih , kalau usaha lagi kuat , insyaAllah dapat" ... sayu mendengar butir2 bicara sahabat2ku ... memang beta nak grad bersama mereka ... memang beta tak pernah berputus asa lagi untuk mendapatkan anugerah dekan ... anugerah NC memang patutlah beta berputus asa kerana beta memang tidak layak lagi untuk itu ... disebabkan sahabat2 meniupkan semangat , disebabkan teringat susah hati parent di istana hinggap beta , beta batalkan ... tekad membulat , azam membara ... terima kasih kepada rakan2 seperjuangan kerana berkorban segalanya untuk diri ini ... terima kasih kerana sudi menjalinkan hubungan silaturrahim antara kita ... terima kasih kerana sudi bergurau senda dengan beta ... terima kasih kerana sudi terima baik buruk beta sepanjang persahabatan ... ucapan istimewa ini khas untuk rakan serumah , rakan sekelas , rakan seperjuangan , rakan mesyuarat tingkap & rakan di YM ...

dalam setiap sujud terakhirku , dalam setiap tadahan tanganku , dalam setiap hela nafasku , aku mohon padaMu Ya rahman supaya mempermudahkan jalan hidup temanku , supaya memberikan kebahagiaan kepada mereka di dunia dan akhirat . semoga persahabatan ini dapat melayakkan diriku untuk menerima lindungan arasyMu ...

beta rindu keluarga beta ... mereka telah memanggil beta pulang dengan memancing beta ... parent beta mahu menghadiahkan cermin mata percuma jika beta pulang ... parent tak bagi pun , hati sentiasa melonjak untuk kembali ke rumah tetapi bukan dalam masa yang lama kepulanganku itu kerana beta tak boleh duduk dendiam di rumah ... haha ... balik jenguk khabar orang kata

Monday, August 3, 2009

BeRcUTi ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

assalamualaykum & salam sejahtera kembali ... syukur kepada Yang Maha Memerintahkan segalanya kerana mengizinkan beta kembali menulis , kerana membenarkan beta menghirup yang semakin tercemar ...

pasti ramai yang tertanya - tanya ke mana beta menghilang selama 4 hari ... hari Khamis hari tuh , beta bercadang untuk ke PTAR UiTM Shah Alam Seksyen 2 ... semasa hendak menilik apa yang perlu dicari apabila berada di PTAR , tetiba jerk .....
( Amaran keras : dipenuhi bahasa SMS , tiada tapisan langsung )

j : datang johor ler
j : nnt akak bg wit tmbang
beta : salam
j : datang ler
beta : x pasan lak akak on9
j : salam
j : ngh dukung anak
j : blh je chat
beta : haha
beta : ibu ckp akak x dok ngan mk ngah lg
j : datang la sini
j : ye
j : berdikari lg bagus
beta : nk soh dtg umah saper nih??
beta : haha
j : umh akk la
j : dekat je ngn umh mk ngh 10min
beta : owh
j : nnt akk bwk jejaln
j : duk kt bdr pnwr ni
j : kt sini ad stnd bus
j : leh direc dr s.alam
beta : tp nk g kota , kena naik bas dr pudu kn??
j: x perlu
beta : bas apa??
beta : x pnh nmpk pn??
j : naik dr seksn 18 je
j : x tgok mmg x nmpk
beta : tahu ... tp brand bas tuh bas apa
j : mara liner
beta : org tgk byk larkin , masai , pasir gudang
j : tnya kt kounter tu senang
j : tnya je ngn slumbernye
j : kalu trun larkin pn ok
j : dn't worry
j : ha
j : pe lg
j : gi kemas
beta : klu ri nih , x blh lh ... sbb nk g PTAR induk
beta : nk cr buku
beta : klu mlm @ esk blh lh kot
j : buku ape?
j : kalu buku sivil byk ler
j : kt umh ni
beta : bkn
beta : pendidikan
j : huh
beta : nk kena review buku tuh
j : gi la cari
j : pas tu terus dtg sini
j : x yh ulang puncak
j : jauh puncak tu
j : ank aku nk tdo
j : huhu
beta : ok3
beta : klu org jd dtg , org SMS

penyudahnya , 2 jam beta melanguk cari tiket bas online ... bila tak jumpa , teruskan tekad nak pergi terjah jerk stesyen bas ... dalam perjalanan ke sessyen 2 , terjumpa seorang kawan yang mahu ke puduraya ... hehe ... PTAR tidak dituju langsung , beta ke puduraya ... sampai2 sana , cuak juga sebab ramai yang memakai topeng muka ... beta jerk tak pakai dengan slumber ... bermulalah aksi untuk mengelak dari ulat tiket ... aksi mencari tiket ke bandar penawar pun bermula ... untuk mengelak dari ulat tiket , korang cakap jerk dah beli dah ! nanti diorang tak ganggu dah ... begitu juga dengan promoter ... tipu tak tipu , bohong sunat bohong makruh , itu belakang cerita ... apa yang lebih penting ialah selamatkan duit dari melabur ke yang bukan2 ... korang nak kata beta kejam ke , zalim ke , memang itu pe'el beta ... tak suka layan orang asing / tak pernah kenal ... Dunia yang serba mencabar & beta sebagai perempuan wajiblah mengelakkan diri dari terkena benda yang bukan2 macam pukau , barang dicuri tanpa disedari dan ditipu hidup2 ... na'uzubillah ... ha , sambung balik ... alhamdulillah , dapat pun tiket ke Bandar Penawar pukul 4 petang ... masa itu , beta ingat 4 jam jerk perjalanan ... sekali bila tanya kat kaunter , bas akan sampai pukul berapa , tetiber der cakap pukul 11PM , mahunya tak terbeliak bijik mata beta ... huhu ... 7 jam perjalanan ... adoiii ... naik jerk lah kan ... kebetulan UPSI baru cuti hari khamis ri tuh ... memang penuh anak2 muda dalam bas tersebut ...

bas tiba awal sejam dari yang dijangkakan ... laju ... dah lah huj an ... kecut perut masa tuh risau malang tidak berbau ... alhamdulillah , sampai jugak ... ketibaan beta disambut oleh mak ngah , pak ngah & anak lelaki j , azem yang berusia 2 tahun ... beta dah lama tak jumpa mak ngah & pak ngah sejak tahun 2006 ... this is my first time to meet azem ( the cutest boy ) ... haha ... keluarga beta di perak dan keluarga mak ngah di hujung johor menyebabkan kami sukar untuk berjumpa ... tapi bak kata orang tua , kami nih jauh di mata , dekaaaatttttt di hati gitu ... lebih tergezuttt apabila sampai di rumah mak ngah , beta ternampak baby ... beta tanya j "eh , yang nih bila plak lahirnya?" ... haha ... nama baby tuh husna , baru berusia 2 bulan lebih ... owh , lamanya tangan beta tak sentuh baby ... huhu

kak long pun sampai juga pada pagi esoknya ... memang best sebab meriah , havoc & perasaan yang sukar diungkapkan ... buat pengetahuan korang , kakak kepada si j nih mempunyai 2 orang hero ... huih ... pening2 jugak layan tapi seronok ... dah besau dah budak2 nih , dulu masa jumpa , kecik lagi diorang ...

petang jumaat , mak ngah kerja seperti biasa ... pak ngah pula bermanja dengan cucunya iaitu azem , hadi & hanif ... mereka berjalan untuk tengok kapal di sungai rengit ... manakala beta , j , baby husna , kak long & husband ( abang long ) serta hakim ( anak sulong kakak j ) pergi ke pasir gudang ... pasir gudang & JB adalah lebih hebar daripada KL ... pukul 9 lebih traffic jamp habes ... korang bayangkanlah cemana rupanya ... nak request dengan abang long untuk singgah ke rumah keluarga angkat beta di pasir gudang pun tak jadi sebab tengok jalan stuck gitu ... lepas tuh , kami jalan2 shopping di Jusco Tebrau City ... best lah jugak ... kemudian , sampai di rumah mak ngah pukul 1 pagi ... husband j tak benti2 call sebab risaukan baby husna ...

hari sabtu pula , beta ikut j ke kedai gubahan hantarannya ... ada gubahan yang perlu dilakukan ... orang2 adela yang nak kahwin tuh , bolehlah tempah hantaran kat j ... beliau memang hebat kalau gubah2 nih ... beta jadi tukang tengok tak bergaji ... kemudian kami balik ke rumah mak ngah ... selepas zuhur , cucu2 lelaki & husband j serta pak ngah pergi kutip buah rambutan atas bumbung rumah ... rasa nak roboh rumah masa tuh ... hahaha ... kemudian , j & kak long mengemas barang untuk pulang ke rumah memasing ... beta ikut j balik ... cari tiket ke pudu di stesyen bas bandar penawar ... yillek ... malam tuh , husband j belikan murtabak johor ( banyak daging di dalamnya ) & kuewteow goreng hitam ... seriously , beta memang ngidam pun benda2 tuh especially murtabak johor tuh ... nak dekat 10 tahun kot tak makan murtabak tuh ... me kaseh lah kat husband j sebab macam tahu2 jerk ... huhu ... husband j is very5 quite ... beta pun jadi kekok lah kan ... haha ... tapi masa dia nak jemput makan tuh , der cakaplah ... at least cakaplah jugak dari tak cakap langsung ... kihkihkih ...

lepas dinner , layan perangai azem ... tengok movie Alvin And The Chipmunks & GARFIELD-A TAIL OF TWO KITTIES ... budak2 nih , nak jinak kan dia , kena bawak tengok cerita berkaitan binatang ... hihi ... tapi kami tengok sekerat2 sebab husband j suruh azem tido ... then , beta beradu jam 2.30 pagi ... online punya pasal ... hehe

OMG , bangun lambat ... j cakap malam semalam , 7.30AM kita akan pergi stesyen bas ... terlajak plak tidur ... dan beta boleh lupa hari tuh hari ahad ... nasib baik tak tanya husband j dah pergi kerja @ belum ... hihi ... keluar rumah hampir2 pukul 8 menuju ke stesyen bas bandar penawar ... sayangnya tiket ke pudu dah habis ... pulang ke rumah semula ... tunggu husband j , j , azem & husna bersiap ... pergi ke stesyen bas kota tinggi pun , tiket ke pudu dah habis ... memang tiada tempat lain nak kena pergi selain daripada terminal larkin ... huhu ... alhamdulillah , dapat bas direct ke shah alam ...

percutian yang tidak dijangka ini memang sangat best & ada sedikit perasaan teeettttt ( tak boleh nak citer lebih sebab hal peribadi ) ... rasa rindu pulak dekat hadi & hanif ... lagi rindu dekat azem & husna ... huhu ... bangga j beta rindu kat anak beliau ... haha ... cuti mid term sem depan2 , beta telah merangka suatu jelajah persendirian Pasir gudang - Kota Tinggi - Kluang ... Nak jalan sensorang sebab rasa macam nak jadi pengembara konon2 ... baru mencabar ... huhu ... semoga allah maqbulkan hajat ku ini ... jelajah rumah sedara mara ... masa bujang2 ginilah elok berjalan ... hihi ... kampung jauh bebenau katakan ... maaf , gambar tiada sebab kamera tiada ... haha

Thursday, July 30, 2009

CuTi YaNg BeSt ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

cuti2 tak balik ... sejak semester baru bermula , beta tak pernah keluar lagi dari kawasan puncak perdana ( senang cerita berkeliaran dalam & sekitar kolej jerk ) ... tiada duit , tiada nafsu untuk meronda - ronda ... haha ... malam nih , elok2 nak tidur , jadi tak tidur sebab sibuk layan gosip hollywood ... lama seyh tak baca kisah diorang ( macamlah dapat tauladan yang baik , hehe ) ... bila tinggal kat kolej , nak keluar rumah pun rasa malas ... keluar pun bersebab macam nak beli makanan ker , pergi library ker ... bukannya apa , malas nak mandi dan bersiap ... haha ... duduk rumah beta belajar , susun jadual kuliah , susun due date assignment , cari bahan assignment , jenguk2 database library , baca novel , layan youtube ( drama2 TV yang tertinggal macam Fara , Mr Mama 2 ) , layan gosip , layan lagu2 lama ( cari lagu2 lama untuk sesi imbas kembali ) dan merepek dalam memoir berhantu nih ... hahaha ... ada lagi sebenarnya yang beta buat lagi , saper tahu , tekalah ... hehe

pangai buruk beta , beta akan lupa dunia ( tak payah makan , tak payah tidur , tak payah mandi ) jika mendapat :
1 ) buku
2 ) internet
hehe ... dah biasa dari kecik ... SMS pun lambat reply ... solat jerk beta wat betul2 ... bila beta dah cakap gini , korang mesti dapat agak kan apa aktiviti beta di kolej ... lagipun , beta sendiri sememangnya takkan keluar ke marata - rata hala jika tiada tujuan ... mesti ada orang cakap , bosannya life ko ... pada pendapat beta , kita yang corakkan hidup kita supaya menjadi lebih menarik dan tidak bosan ... sesungguhnya , beta telah berkeras untuk tidak menggunakan istilah bosan seboleh - bolehnya kerana bagi beta , orang yang bosan itu tidak mempunyai matlamat hidup yang stabil ... this is just my opinion and it is up to you to think about it ...

pagi semalam ingatkan nak pergi main library UiTM kt seksyen 2 ... hujan lah plak pagi - pagi tu ... hujan pada waktu pagi sangat bagus untuk melancarkan aktiviti pejam mata puas - puas ... haha ... pukul 9 pagi karang , beta nak pergi ke main library kat seksyen 2 ... nak cari buku pendidikan untuk dianalisa ... ok lah ...malam kian melarut ... dilemma sama ada mahu beradu atau tidak ...

Sunday, July 26, 2009

tOiNg ToInG tOiNg ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Sejak UiTM memberikan pelajarnya bercuti bermula Jumaat kelmarin , beta tak balik pun ... Sengsara cuti semester lepas tak habis lagi ( sengsara sebab tak kerja , lepas tuh duduk rumah buat kerja rumah ) ... hahaha ... beta kan jenis tak reti duduk dendiam ... kalau tinggal di kolej , ada banyak benda yang boleh dilakukan seperti study , siapkan assignment , buat rujukan di library ( tenang jerk sebab tak ramai orang , privacy gitu ) dan membaca karya sastera berat ... Line WiFi jadi laju jerk lagi2 bila download filem kat mediafire ... percaya atau tidak , beta boleh download 1 filem yang ada 3 @ 4 part dalam masa 20 minit ... haha ... sambil download , bacalah buku ... kalau balik rumah , beta tahu beta tak akan buat kerja ... main PSP sudah tentulah ... huhuhu ... lagi pun , buat apa balik rumah ... adik2 sekolah , parent kerja , bosan2 mulalah beta buat kerja yang beta tak suka ... beta paling tak suka lipat kain , beta paling tak suka kemas bilik adik2 laki , tapi kalau dah bosan , sumer kerja beta bedal untuk mengisi masa ... adoiii ... rindu juga kat keluarga tapi kalau balik , RM40 melayang ... oh tidak!!! dibuatnya duit loan tak kuor2 , merana beta ... huhu ( beta sungguh dekut ! ) ... kalau bosan ngadap menda2 tuh , lari pergi banting ke , PC fair ke , pusat sains negara ke , ahahaha ... jalan2 sangat best jika duit ada ... haih ... jika terfikir tentang duit , adakah ini suatu penyakit mental ???

naik kuliah , ada assignment yang nak kena present ... ada review yang kena hantar ... huh ... program komuniti masyarakat perlu difikirkan ... seminggu tuh , pejam celik pejam celik , dah habis ... yang pasti , terdapat subjek2 yang beta tak pasti lagi tentang jadual waktunya ... nak gila rasanya masa hari khamis malam jumaat ri tuh , sumer subjek beta telah berubah groupnya ... mengong punya sistem ... alhamdulillah beta cepat sedar & rasa nak semak ... kalau tak , memang bermasalah jadual beta nanti ... tak der geng sekepala sudah semestinya kerana group2 tersebut adalah group asing ... udah lah !!!

* Ya Allah , permuudahkanlah jalan hidupku dan tetapkanlah imanku di jalanMu ...

Friday, July 24, 2009

UiTM umum cuti awal seminggu ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Langkah diambil untuk kawal penularan H1N1

KUALA LUMPUR: Semua 15 kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) seluruh negara diarah menganjak ke hadapan cuti seminggu pertengahan semester kepada bermula semalam sehingga 2 Ogos ini sebagai langkah keselamatan mengawal penularan Influenza A (H1N1).

Langkah yang membabitkan kira-kira 140,000 pelajar itu kata Naib Canselor UiTM, Prof Tan Sri Dr Ibrahim Abu Shah, adalah bagi membendung penularan virus terbabit di kalangan pelajar.
"Cuti pertengahan semester ini sebenarnya jatuh pada Ogos namun kita anjak ke hadapan bagi membolehkan pelajar bercuti lebih awal memandangkan ada kes jangkitan di beberapa kampus.

"Kakitangan pula bertugas seperti biasa kerana kebanyakan kes hanya membabitkan pelajar jadi mereka ini yang harus diberi cuti," katanya ketika dihubungi semalam.

Dalam perkembangan sama, menurut Surat Pekeliling Naib Canselor UiTM kepada dekan fakulti dan pengarah kampus cawangan di seluruh negara yang dikeluarkan semalam, menyebut bagi UiTM cawangan Kelantan, Terengganu dan Kedah cuti itu adalah sehingga 1 Ogos.

Bagaimanapun cuti itu tidak berkuat kuasa bagi UiTM Kampus Lendu kerana ia dikira sudah mengambil cuti pertengahan semester ketika penutupan sementara (akibat H1N1) iaitu bermula 16 hingga Ahad ini dan kuliah akan bermula pada Isnin ini.



Bagaimanapun, pekeliling yang ditandatangani Prof Ibrahim itu tidak menyebut sama ada pelajar di kampus induk di Shah Alam ada menghidap H1N1.

Di MELAKA, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata kampus induk UiTM di Shah Alam dibenar mempercepatkan cuti pertengahan semester berikutan penularan wabak berkenaan.

Katanya, cuti itu bagi membolehkan Jabatan Kesihatan menjalankan kerja pemantauan di kawasan kampus.



Sementara itu, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata empat sekolah dan sebuah politeknik semalam disahkan ada pelajarnya dijangkiti wabak Influenza A (H1N1).

Institusi pendidikan itu ialah Sekolah Menengah (SM) Sains Lahad Datu di Sabah yang mencatatkan dua kes; Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pati Ambon di Sarawak (3); Maahad Tahfiz Kuantan di Pahang (4); Sekolah Kebangsaan (SK) Subang Bestari di Selangor (7) dan Politeknik Kota Melaka di Melaka (2).

"Sebanyak 18 kes yang dicatatkan di lima institusi pendidikan itu adalah antara 39 yang dilaporkan di seluruh negara dalam tempoh 24 jam sehingga 8 pagi semalam. Kes baru turut dicatatkan di UiTM Seri Iskandar, Perak iaitu sembilan kes dan jumlah sama di UiTM Dungun, Terengganu," katanya.

Mengulas lanjut, Liow berkata, sepanjang tempoh berkenaan, hanya 20 individu disahkan masih menerima rawatan lanjut di hospital manakala 14 lagi meneruskan rawatan sebagai pesakit luar dan 954 pula disahkan sudah sembuh.

Di SUNGAI PETANI, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Merbok di sini, ditutup selama seminggu mulai semalam, selepas lapan pelajarnya disahkan dijangkiti H1N1.

Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr Hasnah Ismail, berkata keputusan pemeriksaan yang dikeluarkan semalam mendapati lapan pelajar berumur antara 15 dan 16 tahun itu disahkan positif H1N1. - Berita Harian

RUJUKAN

Tuesday, July 21, 2009

BeTa , MuZiK & KaMu ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

assalamualaykum semua ... hope korang sihat2 sentiasa & berada di bawah lindungan rahmatNya ...

pasan tak komen2 korang kat setiap entry tuh beta tak reply ... bukan apa ... tah mana yang silap tah ... malas nak check code ... hehe ... korang boleh komen , beta plak tak boleh komen ... jadual kuliah minggu nih beta follow jerk ... minggu depan jadual kembali bercelaru ... terdapat sesetengah kelas yang mana pelajar & pensyarah sukar untuk attend ... beta dah fenin2 dah ... lantak lah ... skang beta nak share dengan korang 1 software ...dah lama tak share dengan korang mender yang berguna ...

korang suka muzik ??? suka lagu ??? suka dengar celoteh DJ ??? haa , kini korang boleh dengar radio2 Malaysia secara streaming ... mudah jerk kalau korang dah donlod software nih ... tapi radi0 under AMP macam FlyFM & HotFM macam ada masalah skit nak main , yang mana bernasib baik , memang x der masalah ... untuk yang guna windows vista , run pakai admin tau ... 2 tuh jerk yang problem , radio lain ok ... lagi 1 , der tak boleh record lagu yang korang suka terus dari radio macam software radio per tah , dah lupa ... betulkan beta kalau beta salah cakap ... saiz file der 7.75MB ... kecik jerk ... tapi dalam format RAR ... kena extract dulu sebelum install ... kalau ada yang tak tahu buat , boleh tinggalkan komen kat bawah ... nak tanya secara live pun boleh melalui YM , korang tinggalkan ID YM korang kat komen eyh ... nanti beta respond ...


per macam ??? cool kan ??? nak ker ??? beta kasi link mediafire ... boleh lah klik kat sini untuk donlod ...

kalau nak versi portable , klik kat rujukan bawah nih untuk carik link ... websense tak bagi beta masuk URL tuh katanya "The Websense category "Sex" is filtered." ... malas nak guna proxy ... haha ...

Rujukan

P/S : lepas nih boleh dengar suara DJ Luth kat DesaFM ... yeay!!!

Sunday, July 19, 2009

MaLu NaK miNta WaNg ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

waaaah ... pokai abes skang ... bukan beta seorang ... rakan2 lain juga begitu ... desas desus mengatakan bahawa loan PTPTN pelajar sem 3 kuor pada bulan 8 semakin merobekkan perasaan & hati2 yang begitu terdesak ... buku nak beli ... yuran nak bayar ... T-shirt nak beli ( beta geram kalau ada orang paksa2 soh beli t-shirt , dari sekolah menengah sampai skang tak abes2 dengan t-shirt seragam ) ... baju batik UiTM beta tak pernah pakai ... t-shirt kesatria pun tak pakai sebab tak muat ( orang mintak duit balik , bukan nak bagi ... komander suruh buat kenang2an ... sakit hati tahu tak , beta tak pernah beli baju tapi tak pakai ! ) ... t-shirt kolej baru skali pakai masa taklimat koku baru2 nih ... panas yang hamat t-shirt kolej tuh ... nih fakulti plak nak suruh2 beli t-shirt ... baper banyak t-shirt korporat/seragam beta sudey ada ... pakainya jarang ... tengah2 orang pokai boleh suruh wajibkan beli t-shirt ... abes , nanti nak mamam telan t-shirt kew ?? ingat sumer orang kat sini anak orang senang kew ??? sumer orang dah takder duit ... nak print assignment pun terkial2 nak korek duit ... saving ??? duit loan sem lepas tak boleh nak saving sebab RM1500 dah bayar pinjaman pendahuluan PTPTN , RM 490 bayar yuran pengajian , RM420 bayar yuran kolej ... kalau kami dapat loan RM3200 untuk 1 sem , selepas ditolak2 duit yang di atas , akan tinggal RM790 untuk survive selama 5 bulan ... makan lagi ( makan siap catu duit , selalu puasa sunat , selalu buat diet melampau ) , print note & assignment kena kira jugak ... topup pun RM3 untuk 2 minggu ... memang dhoif lah kan sem lepas ... sesiapa yang dah biasa minta2 dengan parent , tak der masalah ... yang susah nak minta macam beta nih , paham2 jer lah ... sebagai anak sulung , ego untuk mintak2 tuh ada ... segan dengan adik2 , tahu bil2 yang ditanggung oleh parent & tahu parent kerja susah payah nak dapatkan setiap ringgit walaupun kerja dengan government ... beta tak mahu jadi anak yang senang lenang hidup , tapi family yang jauh di mata hidup ala kadar sebab nak bagi kesenangan kepada anak yang seorang nan jauh di mata ... kalau dah tua nanti , risau adik2 tak respect kita kalau sentiasa meminta2 nih ... beta mengamalkan prinsip , kalau nak bagi , kita amek ... duit di tanganku tinggal RM3 ... itu adalah wang saku yang ayah tinggalkan semasa beta nak masuk sem baru ... minta duit dengan ayah & ibu adalah suatu perkara yang amat sukar untuk dilakukan walaupun beta tahu mereka mampu menyediakannya ... semenjak sekolah menengah lagi beta begini ... bukan beta sahaja , adik beta lagi 3 orang tuh pun begini ... kalau tak terdesak , kami takkan minta ... apa2 hal , kami settle antara 4 beradik ... adik bongsu pandai mintak2 & dia slalu kami sisihkan ... kalau kami susah , kami takkan biar dia tahu sebab nanti der bawa mulut kat parent ( anak bongsu suka pecah lobang ... haha ) ... kalau tak boleh settle dalam adik beradik , katakan hari nih / esok tarikh akhir bayar duit buku ke rombongan ke dsb , masa tuh baru mintak duit ... masa tuh ayah pun nak ngamok sebab mintak last2 minute ... kadang2 sampai nak kena hempuk sebab ada program kat sekolah yang bermanfaat tetapi berbayar , kami tak datang sebab tak der duit ... tahu dek ayah , memang teruk kena maki ... nak buat macam mana , ibu adalah contoh tauladan yang terbaik buat kami 4 beradik ... selama ibu kahwin dengan ayah , tak pernah sekalipun kami lihat ibu mintak apa2 dengan ayah ... ayah sendiri ngaku yang ibu memang tak minta apa2 , bila dah tua2 nih , apa yang ibu belek dalam kedai , terus ayah belikan untuk ibu ... romantik seyh ... ibu belek2 handphone , time2 tuh ayah terus bayar ... terkejut ibu ... no wonder lah adinda kedua & ketiga sangat5 dekut ... sanggup x topup , sanggup puasa , sanggup tahan perut sebab malu nak minta duit ... kalau nak buat part time job , mahu kena amuk dengan ayah ... adik yang bongsu rajin mintak2 sampai parent x suka bawak beliau pergi shopping ... kalau start dr beta sampai adik nombor 4 , sampai ayah kena cakap gini "nak apa2 , ambek ajer ... bukan kamu yang bayar , ayah yang bayar" ... huhu ... ok lah , sebab beta malas nak pikir pasal duit , beta menyibukkan diri dengan aktiviti2 tertentu ... baca jerk liputan selama 4 hari di bawah ...

KhAMiS
Kelas pagi beta mencemar duli ... perubahan kelas berlaku lagi ... pelajar post STPM & post diploma dipisahkan ... huhuh ... bagus2 ... sikit2 senang sikit nak belajo ... kelas petang lagi sikit ... beta seorang jerk yang datang ... kelas PC maintenance tuh tiada yang nak join ... syian betol ... last2 , lecturer beta cakap "mana boleh nak buat kelas kalau awak seorang student saya . pihak atasan akan tutup kelas kalau awak seorang studentnya ... well , beta terpisah dengan rakan2 seperjuangan akibat jadual yang bertindih ... Ada kelas yang beta kena tukar supaya beta tak drop subjek elektif nih ... Malam tuh plak , berjumpalah plak dengan pengetua kolej baru iaitu Tuan Haji Bahaman jamaluddin ( correct me if i'm wrong ) ... Malam itu , satu perjumpaan khas pelajar2 blok 3 telah diatur bersama dengan perngetua ...secara peribadi , beta suka cara beliau yang kelakar walaupun berpemikiran islamik ... beliau juga menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim apabila bercakap soal galakan pelajar wanita menutup aurat & pergaulan antara lelaki & perempuan ... Beta rasa , mesti ramai yang kureng suka dengan cara pengetua nih ... beta mestilah ok jerk dengan beliau sebab sama taste ... haha ... benda yang tak terluah malam tuh ialah pasal TV ASTRO antara blok 2 & blok 3 ... macamlah beta nengok sangat TV tuh ... beta tengok sebelum pergi kuliah ... huhu ... tapi kelakarlah jugak sebab orang gelar blok 3 ni blok otai sebab semua senior yang tinggal kat situ ... masa sem 2 , beta & kawan2 tinggal di blok 1 , 1 blok dengan freshi ... blok 1 blok budak baik kot ... dari tinggal di blok budak baik , terus tinggal di blok otai ... hahaha ... excited nak jumpa pengetua kolej baru sampai lupa baca yaasiin ... haih

JUMAAT
Kelas IMA 455 dibatalkan oleh Dr sharif ... best3 ... beta download & chat tak hengat ... hahah ... petang tuh , beta ada kelas IMA 454 ... 1st meeting ... ketar paler lutut bila dengar classmate beta adalah dari semester 5 & semester 6 ... beta seorang jerk dari semester 3 ... nak tukar dah tak boleh sebab jadual bertindih ... ish3 ... memang segan abes sebab tak pernah kenal & tak pernah jumpa diorang nih ( jumpa , beta yang malas nak toleh ) haha ... memang kaku abes masa kelas ... core project kena create program dengan komuniti masyarakat either at library desa or library sekolah ... meeting sangatlah kelakar sebab senior2 tuh boleh tahanlah jugak sengalnya ... subjek nih tiada final tapi banyak projek ... 1st meeting dah berderet2 assignment untuk subjek nih ... jangan memain ... malam tuh pergi tengok demo silat ... semester lepas dah tengok , semester nih tengok lagi ... semester depan pun tengok lagi ... setahun 2x tengok silat & dengar penerangan yang sama tentang silat ... SEBAB NAK KUPON AKTIVITI jerk beta sanggup datang ...

SABTU
Menghadiri Kesatria 2 - Tempur Tanpa Senjata pada pukul 10.30AM - 12.30PM ... manghaik ... memuler datang , dah kena berkawad ... lain macam lak rasa kawad beta ... ada gak komander yang bisik2 , dah lupa skill ker ?? Jawapan beta , memang dah lupa pun sebab sem lepas bukannya beta berkawad ... ahahaha ... men taram jerk ... then bermulalah latihan tempur tanpa senjata ... tengah2 hari terik tuh jurulatih soh tekan tubi ... memang tak boleh blah , nasib jerk muka 2 orang abang ATM tuh manis jerk ... kekeke ... bila kena jerk tekan tubi , baru teringat yang dah lama beta tak melasakkan diri ... semalam kira drastiklah sampai lebam2 lutut ... huhu ... banyak gak belajar semalam sampai tak ingat ... action tahu , tapi arahan tuh beta tak mahir lagi ... interesting lah blajo nih tapi memang penat abes ... parent beta pun tak tahu beta join koku apa sebab beta cakap kat diorang beta join karate ... asalnya begitu tapi mengubah fikiran pada saat2 akhir sebab malas nk berulang ke UiTM seksyen 2 ... Jadual padat & beta tak suka keadaan yang terkejar2 ... itu sebab lah join kesatria 2 ... ramai kawan & senang jerk kot nak target A+ ... hehe ... kalau beta itam & kurus skit sem nih , tolonglah jangan tanya kenapa ... hahaha ... balik2 & letih sangat ... tapi hati tak senang tengok homework & note yang berlambak atas meja ... siapkan homework , susun note & lunch ... malam lak , beta buat sesi mendownload dengan 3 lappy ... hehehe ... download lagu lain , download movie lain , blogwalking lain ... seronot tol ... hakhakhak

Hari nih
hari donlod2 sambil baca novel agaknya ... kekeke ... malam kang ada mesyuarat persatuan mahasiswa hadhari ... datang dengan tujuan yang murni iaitu mengutip kupon seadanya ... hahaha ... semester lepas , beta berjaya mengumpul kupon aktiviti sebanyak 28 ... rakan2 lain begitu juga ... mungkin inilah faktor kami ditempatkan di tingkat 3 , blok 3E ... 2 sem tinggal di tingkat 4 ... sem lepas langsung tiada connection di rumah sampai pergi kuliah , bawak aswad tetiap hari ... sem nih ... hahaha ( gelak jahat ) ... alhamdulillah , syukur sangat2 ... penderitaan sem lepas terbayar juga pada sem nih ... huhu ...

Wednesday, July 15, 2009

LeBaRkAn SaYAp PeRsAhaBaTaN ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Segala Puji bagi Allah yang sangat mengasihi hamba2nya jika hamba2nya mengasihinya ...

Jadual ada sedikit perubahan dan beta terpisah dari teman2 yang seangkatan dengan beta ... faktor terpisah dari teman nih beta tak pernah kisah kerana semenjak semester 2 lagi beta telah mula berdikari & menyesuaikan diri dengan rakan2 baru ( junior , tapi umur ada yang lebih tua ) ... terdapat juga subjek yang beta ambil bersama rakan seperjuangan tetapi kami berlainan kelas disebabkan jadual masa yang terlalu padat & tidak sama ... makanya , rakan baru bertambah lagi ... mereka terdiri daripada pelajar2 degree post diploma yang "meloncat" terus ke sem 3 ... masing2 sebaya & agak mudah untuk menyesuaikan diri dengan mereka ... kawan2 sangat mangagumi sikap professional beta kerana beta tidak terlalu bergantung kepada kawan ... i can join the other group alone ... many friends , many stories we shared , many experience we shared ... beta menyelar sikap sesetengah orang yang suka ikut kawan & tak boleh hidup jika tiada kawan tersebut ... ia akan membantutkan prestasi & tahap keyakinan korang kalau sikap ini berterusan ... cubalah untuk bergaul dengan seseorang/sekumpulan yang berlainan dari kita untuk meneroka peluang2 yang ada ... Normally , we can see the gap between 1st degree student post STPM/STAM with 1st degree student post diploma ... i don't know how could this happen in most of all universities in Malaysia ... "STUDENT POST DIP BERLAGAK SIOT!!!" , i use always hear the phrase everyday ... for me , tiada siapa yang boleh berlagak @ kelihatan berlagak ... kita sendiri yang kena tahu bagaimana untuk bergaul & berinteraksi sesama sendiri untuk kebaikan masing2 disamping untuk mendapat keredhaan Allah dalam menjalinkan silaturrahim sesama manusia ... kawan yang bersama - sama dengan kita , tak selamanya ada ... bila selalu bersama , terasa sukar untuk berpisah ... asyik teringat jerk ... itu bagi persahabatan yang berakhir dengan baik ... Jika persahabatan berakhir dengan pergaduhan , pergaduhan teruk akan berlaku antara keduanya ... hal x mahu berpisah dengan kawan nih , berlaku dalam kalangan lelaki & perempuan . ok lah ... kepala semakin berat ... hidung & tekak macam nak buat hal ... sepanjang masa beta rasa shah alamm nih panas ... hutan2 antara puncak perdana & puncak alam dah banyak kali terbakar sejak kebelakangan nih ... mungkin kerana struktur tanahnya tanah gambut yang sifatnya panas ... wallah hu a'lam ...

Monday, July 13, 2009

NeW sEmEsTeR ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Dengan nama Allah yang memeliki setiap ciptannya ... alhamdulillah , beta sudah kembali menjenguk istana berhantu beta semula ... beta juga sudah kembali ke kampus untuk meneruskan pengajian ... jadual sangat bercelaru untuk 2 minggu pertama dan ia merupakan suatu cabaran kepada beta untuk menyusunnya secara berhemah ... sistem U down beberapa kali dan ini sungguh menyukarkan dan beta menyusun jadual beta dahulu , setelah itu , beta mendaftar group kuliah ... proses ini sangat pelik sebab beta buat jadual tanpa mengetahui beta boleh atau tidak untuk join group tersebut ... akhirnya , allah permudahkan segala urusan . syukur sangat2 ...

beta mendiami apartment di kolej dan buat pengetahuan semua , sambungan internet belum ada ... LAN macam tak berfungsi lagi , WiFi ada cuma kena bekerja keras untuk mendapatkannya ... huhuh ... agak lama juga beta menyisihkan istana berhantu beta ini secara tak sengaja ... hihi ... macam2 telah terjadi kat blog beta nih ... ada emoticon kat setiap entry ( per jadahnya ? ) , 1 entry tak boleh allow comment & tetiba , jen jen jeng ... sila klik pic di bawah ini untuk saiz pembesaran yang luar biasa ...
tahu2 aja lah perasaan beta bila dapat mesej cenggini masa on profile ... seb baik main office blogger.com bukan kat KL ... kalau tak , lama dah beta nak pergi serang ... huahuahua ... beta pun dah fenin2 dengan blog nih ...

ok , untuk semester 3 nih , beta ada 21 jam kredit bersamaan dengan 8 subjek ... haih ... kena usaha lebih skit sebab beta sangat bengap belajo ... hahaha ... antara pelajaran yang dituntut oleh beta ialah :
IMA 451 - Organization of Resource Center Materials 1 ( Cataloging 1 )
IMA 454 - ICT in Resource Center Management
IMA 455 - Information Literacy
IMA 502 - Information Resources and Services in Education
IMS 453 - Support Service and Maintenance for Information Systems
CTU 553 - Hubungan Etnik
BAB 401 - Third Language 1 ( Lughotul 'Arabiyah 1 ) hoho
HBU 121 - Kesatria Negara 2 ( belajar tae kwan do , suka beta )

jadual sangat2lah padat dari hari isnin sampai sabtu ... kalau dulu2 jadual banyak lengang sebab ada 15 jam kredit sahaja , tapi kali nih memang tak der free langsung ... nak dating pun kena fikir 2 3 kali ... haha ... korang mesti tertanya - tanya kenapa semester 2 , beta ada 15 jam kredit ??? heheh ... itulah sebenarnya hukuman untuk orang yang tidak professional macam beta ... semasa semester 1 , beta dibelenggu kecederaan , dilema untuk extend , rawatan , dan surat saman kesalahan jalan raya ... senggugut semasa final masuk sekali dalam list ... moralnya , kalau mental kita kuat untuk mengenepikan urusan peribadi , kita boleh menyelesaikan masalah yang satu lagi ... kena professional dalam setiap tindakan ...

tapi surat saman kesalahan jalan raya tuh , memang tak boleh blah ... kepada pihak yang berkenaan , tolonglah ubah skrip saman tuh ... surat tuh bunyi lebih kurang gini "anda dikehendaki hadir ke mahkamah blah blah blah pada hari blah blah blah , pukul blah blah blah" ... this is my 1st time to get the "saman" and of course i am surprize when heard about court ... lain kali tulis terus terang yang berapa ratos diorang nak saman , sebab apa disaman , dan bayar di mana ... mahkamah2 tuh , tulislah sebagai peringatan / amaran jika tidak membayar saman ... cuak tau belum umur 21 , konon2 dapat surat akan didakwa di mahkamah ... tak ulangkaji beta sebab asyik teringat mahkamah ... senggugut pun 1 , naperlah datang masa tengah final ... kena senggugut sambil kena tahan suhu air-cond yang konon2 nak challenge suhu kutub utara ... pengalaman ini memang memberi pengajaran sungguh kepada beta ... mana tak nya , 3 subjek kena repeat semasa semester 2 ... ada hikmahnya kenapa semua ini berlaku kepada beta ... daripada dapat C cukup2 makan , lebih baik repeat dengan mendapatkan gred yang lebih baik , tetapi beta mesti berusaha keras untuk cover core subject supaya beta tak extend ... huhu ... must get the good pointer better than last semester ... subjek2 semasa semester 2 ialah :
IMC 402 - Foundation to Information Management ( repeat and get C+ , how could ..? )
IMC 403 - Introduction to Reference and Information Sources ( repeat and get A- )
IMC 405 - Organization of Information ( repeat and get B+ )
IMA 452 - Electronic Resource Center
IMA 453 - Academic Library and Resource Center Management

1 lagi yang kelakar , ingatkan lecturer malas nak attend kuliah sebab baru 1st week ... tengok2 , amek kau ! lecturer sangat berkaliber semester nih ... mereka datang , student yang tak datang ... nasib baik lah beta rasa rajin & datang setiap kelas dalam minggu pertama nih walaupun mendapat hasutan supaya jangan datang kelas ... 1st week , biasalah . ta'aruf dengan lecturer ... Most of the lecturer feel easy to recognize my name . maybe because my name is so simple ... so , they will call my name if they have a question ... every semester i got the lecturer who are recognize my name ... haha ... ada jugak lecturer yang telah menyenaraikan tugasan2 yang perlu dihantar pada tarikh sekian2 ... baru kejap tadi beta dah submit assignment yang telah diberikan pada minggu lepas ... so far , i am feel good except with internet connection ... like last semester , bring aswad during the kuliah , then go to library , connect to the internet using LAN ... istana beta nih dah rosak teruk , ada sesaper yang sudi untuk membaikinya ???

P/S : macam sesi meluahkan perasaan ... huhu ...
P/S/S : blog neo & ubey terbengakalai ... mungkin mereka sibuk ... apa motif tah cakap mender nih ??? haha
P/S/S/S : ada 1 blog nih , beta baca ... rasa macam beliau dekat jerk dengan beta ... blog adinda betakah ???

Monday, June 1, 2009

LePaS GeRaM ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

amaran : salinan ini tidak ditapis langsung , menggunakan bahasa SMS , beta hanya tukar ID jerk ...

sesi berkongsi perasaan & pengetahuan bersama sahabat yang dikenali melalui blog , selalu YM ( chat melalui Yahoo Massenger ) tapi tak pernah berjumpa ...

aku (1/6/2009 8:37:02 PM): salam
aku (1/6/2009 8:37:06 PM): neo
aku (1/6/2009 8:37:13 PM): atok dh ok skit ker??
neo (1/6/2009 8:38:06 PM): salam
neo (1/6/2009 8:38:10 PM): hye
neo (1/6/2009 8:38:14 PM): atuk aku
neo (1/6/2009 8:38:50 PM): erm
neo (1/6/2009 8:38:50 PM): arini sihat sikit.
neo (1/6/2009 8:38:50 PM): baru baik demam
neo (1/6/2009 8:38:51 PM): tapi keadaan biasa la
neo (1/6/2009 8:38:51 PM): kejap ok and tak ok
neo (1/6/2009 8:38:51 PM): doakan yang terbaik untuk atuk i k..
neo (1/6/2009 8:38:58 PM): semoga cepat sembuh
aku (1/6/2009 8:39:13 PM): insya-allah
neo (1/6/2009 8:39:22 PM): 我在講你有沒有在聽啦~~你沒在聽嘛
aku (1/6/2009 8:39:27 PM): ak br donlod browser br
aku (1/6/2009 8:39:32 PM): pki k-meleon
aku (1/6/2009 8:39:35 PM): ehehe
aku (1/6/2009 8:39:50 PM): tp rs cm flock lg best
aku (1/6/2009 8:39:58 PM): k
aku (1/6/2009 8:40:02 PM): rehat2 eyh
neo (1/6/2009 8:40:22 PM): eh
neo (1/6/2009 8:40:22 PM): ok ke?
aku (1/6/2009 8:40:47 PM): saper yg rajin guna utube , k-meleon paling ok lh
neo (1/6/2009 8:40:53 PM): oit
neo (1/6/2009 8:40:53 PM): aku semenjak fomat laptop ni
neo (1/6/2009 8:40:53 PM): da tak pakai flock
neo (1/6/2009 8:40:53 PM): pakai IE and morzila je
neo (1/6/2009 8:40:59 PM): oo yeke
neo (1/6/2009 8:41:06 PM): cam pelek je bunyik nye
neo (1/6/2009 8:41:10 PM): cam alien
aku (1/6/2009 8:41:22 PM): icon der paler kekura
aku (1/6/2009 8:41:25 PM): cumel
aku (1/6/2009 8:41:28 PM): huhu
aku (1/6/2009 8:41:45 PM): ad 1 browser yg laju
aku (1/6/2009 8:41:51 PM): hitam jerk sumer
aku (1/6/2009 8:41:56 PM): ak tgh igt nm der
neo (1/6/2009 8:42:10 PM): ko ni
neo (1/6/2009 8:42:12 PM): suke itam2 kan
neo (1/6/2009 8:42:19 PM): mentang2 la aku itam hahahaha
aku (1/6/2009 8:43:06 PM): mn ad
aku (1/6/2009 8:43:11 PM): ak mmg suka itam
aku (1/6/2009 8:43:29 PM): klu beli baju , kasut & suor , mmg ak akn amek colour tuh
aku (1/6/2009 8:43:47 PM): klu mood baik , br ak amek colour lain
neo (1/6/2009 8:47:04 PM): lol
neo (1/6/2009 8:47:04 PM): hahaha
aku (1/6/2009 8:47:44 PM): haaa ... ak igt dh
aku (1/6/2009 8:47:52 PM): nm browser tuh , opera ...
aku (1/6/2009 8:47:59 PM): yg tuh laju s'mcm
aku (1/6/2009 8:48:36 PM): history der leh priview gitu web page yg kita g
neo (1/6/2009 8:51:13 PM): ooo opera
neo (1/6/2009 8:51:13 PM): aku penah gune gak
neo (1/6/2009 8:51:13 PM): mane ade itam la
neo (1/6/2009 8:51:13 PM): putih kot
neo (1/6/2009 8:51:13 PM): die macam tumbnail kan?
neo (1/6/2009 8:51:13 PM): cantik gak tu
aku (1/6/2009 8:51:44 PM): ntah , ak donlod kt kwn ak , itam + merah jerk
aku (1/6/2009 8:52:06 PM): thumbnail tuh , google chrome kot

selepas itu , kawan yang dianggap seperti adik pula online . kami rapat semasa tahun 2005 . persahabatan kami pernah ditentang oleh ibu bapa beliau tetapi persahabatan kami berlarutan melalui e-mail & YM ... Setelah beta menduduki STPM , baru berani nak jumpa mak beliau . Setelah beliau masuk ke pusat asasi UIA & beta pula di UiTM , kami renggang sedikit ... tapi beta meletakkan gambar beliau di desktop semenjak beta memiliki Aswad sehingga bulan lepas sebagai pengubat rindu kepada beliau .

beta tegur beliau ... ikuti sesi ini ...

aku (1/6/2009 8:55:16 PM): a'kum eka
aku (1/6/2009 8:55:21 PM): siyes rindu
aku (1/6/2009 8:55:26 PM): ad kt mn nih??
dia (1/6/2009 8:56:15 PM): uia
dia (1/6/2009 8:56:15 PM): asal
dia (1/6/2009 8:56:15 PM): gbo spe tu
dia (1/6/2009 8:56:22 PM): somi ka
aku (1/6/2009 8:56:36 PM): alorh
aku (1/6/2009 8:56:46 PM): klu ko kt umah , nk g umah ko
aku (1/6/2009 8:56:59 PM): pic scandal
aku (1/6/2009 8:57:00 PM): hehe
aku (1/6/2009 8:57:06 PM): per cer??
dia (1/6/2009 8:57:12 PM): wtpe
dia (1/6/2009 8:57:12 PM): xpayah la
dia (1/6/2009 8:57:34 PM): cte pe
aku (1/6/2009 8:57:40 PM): yer lh
aku (1/6/2009 8:57:46 PM): p'kembangan t'br
aku (1/6/2009 8:57:57 PM): lm dh x dgr citer ko
aku (1/6/2009 8:58:08 PM): ak nk tepon , krdt terhad
dia (1/6/2009 8:58:11 PM): xde pe
dia (1/6/2009 8:58:11 PM): pon
aku (1/6/2009 8:58:38 PM): ri tuh ckp nk g jeddah , g x??
dia (1/6/2009 8:59:14 PM): xpayah
dia (1/6/2009 8:59:14 PM): kol
dia (1/6/2009 8:59:14 PM): xpayah msg ka
dia (1/6/2009 8:59:14 PM): k..
dia (1/6/2009 8:59:14 PM): aku pon mls.
dia (1/6/2009 8:59:14 PM): sape kwn2 aku msg
dia (1/6/2009 8:59:14 PM): aku marah
dia (1/6/2009 8:59:16 PM): sbb nye
dia (1/6/2009 8:59:16 PM): aku mls
aku (1/6/2009 9:00:03 PM): per nih??
aku (1/6/2009 9:00:13 PM): majok ker apa
dia (1/6/2009 9:01:04 PM): bila
dia (1/6/2009 9:01:04 PM): lak
dia (1/6/2009 9:01:04 PM): g
dia (1/6/2009 9:01:12 PM): jedah
dia (1/6/2009 9:01:12 PM): pandai2
dia (1/6/2009 9:01:12 PM): wtt cte
aku (1/6/2009 9:01:56 PM): ko sndr yg ckp bln 3 ad program p'tukaran pelajar ke jeddah
dia (1/6/2009 9:02:27 PM): eeii
dia (1/6/2009 9:02:27 PM): pandai2
dia (1/6/2009 9:02:27 PM): je
dia (1/6/2009 9:02:50 PM): dah la kate 3bulan sgt merepek
aku (1/6/2009 9:03:22 PM): i don't know
aku (1/6/2009 9:03:27 PM): u said that
dia (1/6/2009 9:03:27 PM): aku kate g mekah
dia (1/6/2009 9:03:27 PM): bkn jeddah
dia (1/6/2009 9:03:27 PM):
aku (1/6/2009 9:03:43 PM): mekah pn mekah lh
aku (1/6/2009 9:03:50 PM): dh pergi ke x??
dia (1/6/2009 9:04:16 PM): blom la
aku (1/6/2009 9:04:39 PM): owh
aku (1/6/2009 9:04:49 PM): bkn pergi bln 3 erk??
aku (1/6/2009 9:04:54 PM): postponed kew??
dia (1/6/2009 9:05:08 PM): insyallah
aku (1/6/2009 9:05:42 PM): bila eka g sana??
dia (1/6/2009 9:06:02 PM): bila2
dia (1/6/2009 9:06:02 PM): di mana jua
aku (1/6/2009 9:07:21 PM): any something wrong that i've done 2 u??
dia (1/6/2009 9:08:00 PM): nothing
aku (1/6/2009 9:08:09 PM): just say that
aku (1/6/2009 9:08:28 PM): x payah nk b'lakon
dia (1/6/2009 9:08:38 PM): just dont like anyone to ask me a lot.
dia (1/6/2009 9:08:55 PM): acting 4 what
aku (1/6/2009 9:08:58 PM): owh...so ko citer r
aku (1/6/2009 9:09:05 PM): x yah r ak nk tanya2
dia (1/6/2009 9:09:34 PM): if there is a reason then i"ll
aku (1/6/2009 9:11:12 PM): what the hell @#$%^&$%^&
aku (1/6/2009 9:11:42 PM): nih kali ke-3 kot ko kerek gini dgn ak
aku (1/6/2009 9:12:22 PM): klu ak ad wat salah , ampon kn
aku (1/6/2009 9:12:27 PM): ak x der mood
aku (1/6/2009 9:12:29 PM): salam
dia (1/6/2009 9:13:11 PM): sape yg kacau ko..aku ke ko.ehh,,pk sndri la.nk crik gdo lak.klo org dah xsuke ape ko leh buat.just let it go je la.

ayat2 yang akhir tuh membuatkan beta terfikir banyak kali sampai beta berkeputusan "dulik kan , tak nak kawan sudah . Ramai lagi yang aku leh wat kawan ." ayat der yang last tuh nampak macam beta yang terhegeh2 nak berkawan dengannya . baru beta tahu cara untuk mengahargai sahabat yang pernah berkongsi susah senang ialah dengan mengignore kawan tersebut ... kepada si dia , beta tak tahu der nak main2 atau apa , tapi biarlah beta seorang jer yang kena . jangan buat dah dekat orang lain . Malam nih ko wat silap dekat beta , sebelom tido kang beta dah maafkan ... beta seorang yang berterus terang apabila perkara yang beta tak suka berlaku sebanyak 3x ... serahkan pada Yang Esa "persahabatan" kami ini ...

Dibuang begini buat beta benci untuk berkawan dengan perempuan . asyik SENTAAAP jerk ... alergiklah dengan minah sentap nih ... kebanyakan rakan2 beta gila2 ... tengok oranglah kan ... jujurnya , berkawan dengan lelaki lebih senang sebab mereka pelupa ( tak pandai main ungkit2 , nak men tolong2 pon ikhlas jerk rasa ) , jujur ( cakap lepas tanpa sorok2 ) , lasak ( kuat , maskulin , gagah & tidak merengek ) & kurang merajuk ( beta pun tak suka main pujuk2 ) ... tapi , beta senang melupakan kawan lelaki itu apabila membesar sebaliknya rakan perempuan itu lebih diingati kerana jumlahnya yang agak terhad . hehe ... macam2 kerenah kawan yang beta jumpa kat dunia nih ...

tetiba , ayat2 manis dari hamba Allah sebaik sahaja beta selesai chat dengan DIA ... kata mak, KAWAN tu ibarat lebah, habis madu sepah dibuang....... kata abah, KAWAN tu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit..... kata atuk, KAWAN tu seperti air terus mengalir..... kata nenek, KAWAN tu bak bulan dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana.... kate sedare, kawan tu mcm makanan, kawan makan kawan!! kata abang, KAWAN tu seperti lembu mengikut saje ape dikata........ kata kakak, KAWAN tu tak ubah macam durian bau je busuk tp sedap dimakan.... kata adik, KAWAN tu macam biskut sekejap ade sekejap takde....... kata aku, kawan tu tak kisahlah camner.. walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN, SEPERTI LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!! dia tetap kawan... tau tak sebab ape??? sekali aku dah kawan ngan dia selamanye dia ttp kawan aku...

nih backround baru desktop beta ... cun kan kan kan??? senang jerk hati tengoknya ... huhuhu


P/S : beta ada gak chat sama itu Nadzrah , lilo & ubey ...huhu