Sign by Dealighted - Black Friday Coupons

KrONi

Wednesday, May 28, 2008

WaLiMaH

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

8.20 AM
"ana" menjejakkan kaki di halaman kampung rakan "ana" ... sampai jua akhirnya walaupun ayah , ibu & adik "hitam" sehelai sepinggang ... "ana" & adik "punk rock" jerk yang bawa baju sebab kami berdua yang pergi pada asalnya ... semasa dalam perjalanan , banyak jugak parit2 kat batu pahat nih ... parit bilal , parit jalil , parit sulong , parit raja ... sih , macam2 parit lah ... hahah ... nama2 tempat kat johor nih memang kelakar ... desa temu jodoh pun ada ... gelang cincin , gelang patah ... ish ... macam2 lah ... kalau x percaya , korang kenalah pusing 1 johor tuh ... nanti baru tahu ... sewaktu sampai , orang2 rumah tuh x mandi lagi ... tapi semua tengah busylah wat persiapan terakhir ... "ana" pun x mandi lagi ... hahah ... jap yerk ... nak gi iron baju kat bilik pengantin ...

10.00 AM
Majlis pernikahan Kak Ain dimulakan ... "ana" pun telah siap beraeromatheraphy ... berungu skali ikut tema pangantin ( kebetulan ... x tahu lak yang tema keluarga pengantin adalah purple colour ... tibai jer lah ... per salahnya kalau jadi "ahli" keluarga diorang sekejap ... heheh ... semasa acara pernikahan dimulakan , "ana" hanya mengintai dari dapur ... ramai sangat orang kat depan tuh ... berkuap lak tuh ... baik "ana" melanguk jerk dari dapur ... huhuh ...

11.30 AM
majlis pernikahan telah selesai ... "ana" makan bersama ibu & adik "hitam" ... der wat nasi beriyani , lauk der paceri nenas , ayam kampung masak merah , kari daging kambing & kari daging lembu , dalca sayur & lain2 lagi lah ... "ana" tibai lauk ayam jerk ... ayam tuh dah macam ikan "ana" buat sebab hari2 ngadap ayam ... x der ayam , x luaklah nasi tuh ... heheh ...

12.30 PM
ayah , ibu & adik "hitam" berangkat pulang ... tinggal "ana" & adik "punk rock" kat sini ... "ana" wat kerja angkat hidangan pengantin ... bila dah penat , "ana" duduk dalam bilik sambil baca novel ... nak landing malas lak ... renyuk lak nanti baju "ana" ... ehehe ... baca novel sampai tertidur - tidur tuh ... tapi tidur duduk lah ... bila dah terbangun , duduk lepak kat pintu belakang amek angin sambil mencuci mata ... bukan x nak duk depan tapi "ana" x suka DJ tuh ... kasi lagu kurun bila punyer tah ... kasi nasyid x per lh gak ... der jd DJ , der gak lah yang jadi penyanyi ... nasib jerk taik telinga "ana" bukan macam ais tau ... heheh ... amek angin kat pintu belakang lagi bagus ...

2.30 PM
Pengantin mula bersanding ... "ana" amek port gak untuk snap gambar ... tapi x banyak lah gambar yang disnap ... pengapit tuh nyibuk ... wat habis bateri "ana" jerk amek gambar pengapit tuh ... "ana" nak gambar pengantin jerk ... tapi best majlis nih ... Jawa moden punya stail ... bajet jangan citer lah ... tapi memang meriah ... ada men tol2 ( tahan rombongan pengantin laki yang sedang menuju ke pelamin untuk meminta ang pau ) & cabutan bertuah untuk orang2 rewang ( yang tolong2 masak & kerja2 dapur ) ... paling unik pasukan kompang men kompang kat pangkin rumah ( pondok untuk amek angin kat depan rumah tuh ) ... rasa macam tengah usha klip video aniza idris lak ... hikhikhik ... pertama kali dalam hidup "ana" menyaksikan majlis perkahwinan yang sangat meriah ... Majlis "ana" nanti tak tahulah siapa yang datang ... meriah x tahu lagi ... peh , "ana" dah start merepek ... nak gi mandi lah ...

5.00 PM
Majlis selesai tetapi sesi fotografi pengantin belum habis lagi ... kalau kahwin dengan orang johor , memang macam nih ... tukar baju berkali - kali ... kadang2 , nk maghrib baru habis sesi bergambarnyer ... pengantin diarah untuk pose ala2 model gitu ... so , kepada sesaper yang berhajat untuk berkahwin dengan orang johor , silalah menyelidik pakej2 perkahwinan yang disediakan ... kalau tak berminat untuk menjadi model sehari , kenalah pandai pilih mak andam ... petang2 gini , dok amek angin sedap nih ...

9.00 PM
lepak2 sambil mengimbau kisah lama ... masa nih , bab2 ngumpat menjadilah sebab nak flashback ... men target selipar sampai nangis lah , men aci nyorok sampai x jumpa lh ... amek mempelam 4 pokok kt flat lah ... memang best bila d'imbau kembali tapi kami x mungkin dapat mengulanginya ... kol 12 lebih baru membongkang ... :sleep:

:ahaha:
bestfriend "ana" ( baju putih ) & adik "punk rock" ( baju hitam )

Saturday, May 24, 2008

BeNgkek

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

10.00 PM
Best nyer , berkobar - kobar "ana" nak balik dari kerja ... awal tuh tunggu depan staff entrance untuk punch card masa balik ... orang lain balik kol 11 PM , "ana" seorang balik kol 10 ... selalu malam2 bawak motor x sampai 40 KM sejam , malam nih "ana" pecut habis laju ... heheh ... tapi mulut istighfar x sudah2 ... yer lh ... tawakal habis nih ... dahlah rabun , silau lak tuh ... paham2 jer lh ... excited nyer pasal ...

11.30 PM
Saat2 bahagia telah tercerai dari badan dengan rakus sekali apabila dimaklumkan bahawa tempahan tiket "ana" ke Batu Pahat telah dibatalkan ... Tuhan sahaja yang tahu bagaimana perasaan "ana" pada waktu itu ... "Ana" mahu menghadiri walimah rakan sepermainan ketika kecil dahulu ... Secara kebetulan , "ana" tidak mengambil tahu perihal semasa sama ada dalam akhbar @ TV ... K***O****M Bas Ekspres telah digantung permit perkhidmatannya ... sebelum ini ayah ada berkata mengenainya tapi "ana" pergi ambil mudah jerk ... "ana" jawab "company bas lain kot ayah ..." ... bila nak naik , kan dah takder ... rasa nak sepak jer muka penjual tiket tuh ... nasib baik der bagi balik duit ganti rugi tapi "ana" nak bas ... bukan duit ... Patutnya , kalau diorang dah kena hukuman cam tuh , tolonglah pelanggan diorang tukarkan tiket dengan syarikat bas lain , bukannya jauh pun ... kaunter dekat2 jerk ... sebelah2 gitu ... Allah kasi otak , itu pun tarak tahu guna ... Penat wo malam tuh ayah carikan bas untuk ke sana ... dalam kepala "ana" berlegar - legar juga mahu mengambil flight air asia ... heheh ... masa tengah pusing2 cari transport ke batu pahat , "ana" & ayah nampak juga bas daripada company tuh berlegar - legar dalam bandar Ipoh ... dalam paler , terpikir gak ... kalau permit perkhidmatan digantung , macam mana rupanya ??? bas still berjalan , kaunter tiket bas takder plak lekat pasal notis pergantungan permit tuh ... pastu terima jer bayaran tempahan ... ntahlah ... tak tahu nak cakap salah siapa ... pengorbanan seorang ayah ... ayah hantar "ana" sampai stesyen bas Puduraya ... tapi bas tetap tiada ... pukul 7.30 AM baru bas bertolak ... "ana" nak cepat ... ayah tanya tambang teksi ke batu pahat : RM 250 ++ ... cis , cekik darah nyer ... "baik aku hantar sendiri ... seratus pun x sampai " kata ayah ... cayer tak yang ayah "ana" hantar "ana" ke Batu Pahat ??? betul lah ... beliau hantar ... rasa macam tak percaya plak ... tapi , "ana" hanya berdiam diri sepanjang perjalanan ... diam tanda berfikir ... fikir pasal per ntah ... huhu


Bas yang kononnya tengah digantung permit perkhidmatan nih tengah berhenti untuk ambil penumpang ... Snap kat Perhentian Bas Medan Gopeng , Ipoh ... "ana" pun tak paham apa maksud permit perkhidmatan bas digantung bila situasi ini berlaku ...

Thursday, May 22, 2008

BaCA jErK ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Mendidik jiwa supaya sentiasa reda

Mensyukuri nikmat dan sabar ketika ditimpa musibah pengukur darjat keimanan . FIRMAN Allah yang bermaksud:

“Allah maha berkuasa atas segala sesuatu, Dialah yang mentakdirkan adanya kematian dan kehidupan untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu; siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya.” (Surah al-Mulk, ayat 1-2)

Menyingkap maksud firman Allah itu , manusia sentiasa akan diuji dengan kebaikan dan kesulitan . Segala perkara atau peristiwa berlaku dengan izin dan kehendak Allah . Bagi Allah segala- galanya adalah kebaikan untuk hambanya .

Penerimaan manusia boleh jadi berbeza sama ada perkara itu baik atau buruk kecuali orang mukmin yang memiliki keimanan sebenar . Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Allah sungguh kagum kepada orang mukmin, apabila menerima nikmat ia bersyukur dan apabila ditimpa musibah ia bersabar.” (Maksud al-Hadis)

Setiap detik kehidupan kita perlu meyakini bahawa kita berada dalam ujian Allah sehingga roh bercerai daripada badan . Firman Allah yang bermaksud:

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja mengatakan kami sudah beriman sedangkan mereka tidak diuji terlebih dulu. Dan sesungguhnya kami sudah menguji orang sebelum kamu maka sesungguhnya Allah maha mengetahui orang yang benar dan orang yang dusta,” (Surah al-Ankabut, ayat 2-3)

Manusia diberi kemampuan mengamati atau menilai sesuatu perkara dan peristiwa secara zahir melalui deria penglihatan . Manusia juga dapat mengguna akal untuk mentafsir perkara atau peristiwa yang dilihat .

Manusia yang lebih tinggi martabatnya ialah apabila dapat melihat melalui mata hati. Ini adalah penglihatan atau gambaran cahaya iman. Allah berfirman yang bermaksud:

“Maka ambillah pelajaran wahai orang yang memiliki mata hati.” (Surah al-Haysr, ayat 2)

Sering kali kita terdengar rungutan apabila hari hujan kerana hujan yang turun menyusahkan untuk ke pejabat atau ke mana saja sedangkan bagi tukang kebun atau petani, hujan adalah rahmat Allah yang akan menyuburkan pokok serta tanaman mereka.

Begitulah kepelbagaian ragam dan persepsi dalam kehidupan. Segala penentuan Allah diterima dengan persepsi berbeza antara satu sama lain. Perbezaan sudut pandang ini bergantung kepada beberapa perkara seperti ilmu , keimanan , amalan dan ketakwaan seseorang.

Orang beriman sentiasa reda dan menerima segala ketentuan dengan hati tenang kerana mereka berfikir secara positif , mencari hikmah di sebalik setiap peristiwa .

Setiap insan sentiasa mengharapkan kedamaian dan ketenangan hidup, bahkan manusia menginginkan kesenangan itu berpanjangan . Realiti kehidupan tidak selalu begitu kerana langit tidak selalunya cerah.

Panduan berikut boleh dijadikan pedoman untuk mendidik diri menerima sesuatu peristiwa baik atau buruk dengan penuh keredaan. Dengannya kita akan berasa tenang dalam menerima sesuatu dengan rela hati.

Bersyukur kepada Allah dan membilang nikmatnya

Kita beriman bahawa Allah tetap memberi nikmat di dunia kepada semua hamba-Nya . Apabila kita mendapat nikmatnya kita bersyukur dan mengiktiraf nikmat itu supaya tidak lupa jasa Allah . Firman Allah yang bermaksud:

“Allah sudah menyempurnakan nikmat-Nya kepada kalian baik yang zahir mahupun yang batin.” - (Surah Luqman, ayat 20)

Allah berfirman yang bermaksud:

“Dan jika kalian menghitung nikmat Allah nescaya kalian tidak akan dapat menghitungnya.” (Surah Ibrahim, ayat 34)

Nabi Sulaiman yang dikurniakan kerajaan dan kekayaan berkata:

“Ini termasuk dalam kurnia Tuhanmu untuk menguji aku adakah aku bersyukur atau kufur nikmat.” (Surah an-Namlu, ayat 20)

Syukur bukan setakat mengucapkannya tetapi kita perlu zahirkan kelakuan orang yang bersyukur dalam bentuk perbuatan. Contohnya, apabila seseorang itu mendapat keuntungan daripada perniagaan diusahakannya, dia akan dibelanjakan ke jalan halal dengan ikhlas.

Musibah menghapuskan dosa

Kita menerima musibah dengan positif untuk menyedarkan kita supaya menilai kembali tingkah laku. Sebagai manusia, kita tidak sunyi daripada melakukan dosa. Musibah dapat melenyapkan dosa yang dilakukan .

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Tidaklah seseorang mukmin itu ditimpa kecemasan, kegelisahan, rasa sakit dan keletihan hingga tertusuk duri melainkan dengan semua itu Allah akan menghapuskan dosanya.” (Maksud al-Hadis)

Bersabar tanda kemenangan

Allah mendidik kita supaya menerima sesuatu dengan reda dan sabar kerana Allah bersama dengan orang yang sabar . Orang yang bersabar akan mendapat kemenangan di dunia dan syurga di akhirat . Firman Allah yang bermaksud :

“Dan supaya kamu jangan terlalu berduka cita terhadap apa yang hilang daripada kamu dan janganlah kamu terlalu gembira apabila mendapat sesuatu nikmat.” (Surah al-Hadid, ayat 23)

Berdoa dan memohon pertolongan hanya kepada Allah

Doa adalah senjata orang mukmin. Berdoalah dengan bersungguh-sungguh, yakin dan kenalilah Allah ketika senang nescaya Allah akan mengenali kita ketika susah. Berdoa dengan khusyuk dan jadikan berdoa para nabi sebagai panduan.

Bayangkan bagaimana pasrah dan khusyuk nabi berdoa dalam keadaan genting. Kita juga tahu Allah memakbulkan doa mereka. Nabi Ibrahim berdoa memohon pertolongan Allah ketika dibakar dalam unggun api yang marak menyala, Nabi Muhammad ketika perang Badar dan Nabi Musa yang cemas ketika di kepung Firaun di Laut Merah dan saat kegelapan Nabi Yunus dalam perut ikan.

Membaca al-Quran

Al-Quran adalah kitab rujukan utama kepada setiap mukmin yang cemerlang. Kitab ini perlu dibaca dan fahami maksudnya setiap hari dengan tujuan melembutkan hati serta mendidik jiwa supaya istiqamah dalam amalan yang baik.

Allah sentiasa mengingatkan supaya mengambil pendekatan sederhana kerana keluh kesah akan menambah lagi musibah. Apabila menerima sesuatu musibah, kita zahirkan rasa syukur dengan membandingkan musibah lebih besar atau membandingkan musibah dihadapi orang lain.

Mengambil pelajaran dan melihat sesuatu hikmah dalam setiap perkara akan melahirkan insan yang celik perasaan serta mampu mengharungi hidup yang penuh pancaroba.

Sumbangan : narsyid@skype.com ... dh minta izin yerk ... no saman2
:wave:

Monday, May 19, 2008

B.U.A.H ... BuuuaHhh !!!

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

:woooh:



Take the What Fruit Are You? test by Ellen!
:woooh:

nih dh x der kj lh nih ... bkn2 jerk tp "ana" mmg gila tomato

Friday, May 16, 2008

CiKgU , UsTaZ & uStAzaH ... RiNdU

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))



GURU OH GURU

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita & lampu segalanya
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah Negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis - baca

Nukilan : Allahyarham Dr Usman Awang
:hi:
"Ana" teringat bagaimana "ana" mengetahui mengenai sajak ini . Penasihat pusat sumber SMK Ulu Kinta 2007 ( cikgu azli ) suruh "ana" cari sajak ini untuk dideklamasikan oleh pengawas pusat sumber ... Jenuh jugalah sebab kena pusing satu sekolah untuk mencari sajak ini yang telah diukir di dinding sekolah ... akhirnya , "ana" jumpa juga di bawah tangga pejabat sebelah public phone ... setelah menyalin , "ana" hayatinya buat seketika ... syahdu sungguh sajak ini ... sajak ini telah dideklamasikan oleh sahabat karib "ana" sendiri pada hari guru ( "ana" tak boleh nak perform sebab "ana" dah jadi MC " ... hehehe ) ... ada petikan gitar masa kawan "ana" perform ... lagi best ... tapi jika difikir - fikirkan balik , memang betul bait2 yang telah dinukilkan ... Setiap yang berjaya pasti telah diajar oleh seorang cikgu walaupun cikgu itu tidak mendapat tauliah dari mana2 pusat pengajian tinggi atau mana2 kerajaan atau badan berkenaan ... walaupun teman yang memberi tunjuk ajar mengenai sedikit ilmu , teman itu dikira sebagai seorang guru walaupun anda tidak memanggilnya dengan panggilan "sifu" , cikgu dan lain - lain ... "ana" pelik dengan diri "ana" ... "ana" mahu berjumpa guru2 terutama yang telah mengajarkan ilmu kepada "ana" tetapi entahlah ... terkenang2 dosa2 & kenakalan terdahulu dengan bekas2 guru ... perkara ini menyekat "ana" dari berjumpa mereka ... yang paling "ana" pelik , kenapa mesti nak ajak kawan apabila berjumpa guru ? malu ?? segan ?? sajer untuk menambah teman berborak ?? entahlah ... tapi ok lah juga kan , mereka pergi juga menziarahi guru mereka ... "ana" cakap orang jerk ... "ana" tak pegi pun ... apa2 lah ... dalam masa terdekat , "ana" akan meluangkan masa untuk menjenguk bekas2 guru seorang diri ... one - by - one ... nak tahu pendapat mereka mengenai evolusi diri "ana" secara peribadi ... lagipun , sijil SPM kat madrasah tak tuntut lagi ... hehehe ... rindu nyer kat cikgu ... Dr Sheikh Muzaffar asyik pergi sekolah2 lama dia setelah menjadi angkasawan ... beliau menyeru supaya rakyat2 Malaysia yang telah berjaya menziarahi kembali tempat mereka menuntut ilmu ... yang paling penting , tiupkan semangat kepada mereka supaya mereka berjaya seperti kita ... "ana" berazam suatu hari nanti , "ana" akan kembali ke sekolah lama "ana" ... "ana" akan buat apa yang termampu ... rasa macam nak buat website untuk sekolah lah pula ... hehehe ... kalau ada rezeqi masa , "ana" wat lah ... bakti untuk sekolah kata kan ... nak tolong dengan duit , diri sendiri pun tak tertolong ... ish3 ... di kesempatan ini , "ana" nak wish SELAMAT HARI GURU kepada bekas guru2 di TASKI ABIM Asy - Syakirin sesi 1994 kelas 6 tahun 2 ( cikgu fauziah , cikgu ina & cikgu ida ) ; Sekolah Rendah Agama Tarbiyah Islamiah , Ipoh sesi 1995 - 1999 yang mengajar kelas 1B , 2A , 3A , 4A , 5 Al - Amanah ( Ustazah Chalida , Ustaz Uzair , Ustazah Yusliza , Ustazah Salina , Ustazah Norhayati , Ustazah Zakiah , Ustaz Tajuddin , Ustaz Abdullah , Ustaz Salleh , Ustazah Norizan , Ustazah Halimahton Sa'adiah , Ustazah noorazura , Ustazah Rafizahtoon , Ustaz Azmi , Ustaz Azizi , Cikgu Aziz , Cikgu Zairul Azfar dan lain - lain [maaf jika nama tidak tersenarai ] ) ; Sekolah Agama Rakyat Pasukan Gerakan Am sesi 1995 - 1999 ( ustazah nooraini , ustazah intan , ustazah aini azla , ustazah aisyah , ustazah fariha , ustazah syamsiah , ustazah fauziah , ustazah habibah , ustazah zuraini , ustazah haliza [maaf jika nama anda tak tersenarai] ; Sekolah Kebangsaan Tanjung Rambutan sesi 2000 yang mengajar kelas 6 Tanjung , ( Cikgu Syarifah , Cikgu Nor Azlina , Cikgu Fairul Nazwa , Cikgu Noordin , Ustazah Sarah , Cikgu Husni , Cikgu Marziatul Asyikin [ maaf jika nama tidak tersenarai ] ) ; guru2 Madrasah Idrisiah sesi 2001 - 2005 kelas 1 Ibn Sina , 2 Ibn Khaldun , 3 Ibn Khaldun , 4 Ibn Khaldun & 5 Ibn Khaldun ( Ustazah Rosmawati , Cikgu Salim , Cikgu Azman , Cikgu Nasariah , Ustazah Syarifah Aminah Wafa & suaminya [luper dh nm nyer ] , Cikgu Azmi , Cikgu Hisyam Fahmi , Cikgu Fatimah , Ustaz Khairul Anwar El - Syazalli , Cikgu Hasnul Asri [ baru jumpa dia tapi senyum jerk ] , Cikgu Kamaruddin Wok , Ustaz Kamaruddin Ahmad [ mudir ] , Ustaz Anwar Jusoh [ naib mudir ] , Cikgu Hamdan Hussein [ PK HEP , dh pencen ] , Mr Abd Rahman Najib , Cikgu Idris , Cikgu Wan Zainab , Cikgu Juneidah , Cikgu Nor Azina , Cikgu Mohamad , Cikgu Faisal , Cikgu Yaakob , Cikgu Zakaria , Cikgu Rahim [ penyelaras Pusat Sumber ] , Ustaz Asta Zawawi , Ustazah Norliza , Ustazah Suhaili Naim & suaminya [ x ingat nama der , igt cikgu MABA junior jerk nama dia ] , Ustazah Hasnida [ yang lain2 , maaf lah kalau nama x tersenarai tapi kalau tegur , saya akan ingat ] ) ; guru2 SMK Ulu Kinta sesi 2006 - 2007 kelas 6 rendah 3 & 6 atas 3 ( Cikgu Nooraini Yaakob , Cikgu Victor , Cikgu Norahsani , Cikgu Pushpa , Cikgu Suzana , Cikgu Jaafar , Mr Harjit , Mrs Azira , Cikgu Sarah , Cikgu Haliza , Cikgu Kho Choon Quan [ cikgu persatuan math ] , Cikgu Arif [ cikgu kadet remaja sekolah ] , cikgu Azli & Cikgu Hamizah [ penyelaras pusat sumber ] [ maaf jika nama anda tidak tersenarai ] ) dan cikgu2 yang telah memberi tunjuk ajar walaupun "ana" tidak menggelarnya dengan panggilan seorang guru ... Al - Fatihah buat bekas guru yang telah kembali ke Rahmatullah iaitu Mua'allim Abd Aziz ( Guru Besar Sekolah Rendah Agama Tarbiyah Islamiah ) & Mrs Salmah ( Guru kelas semasa Tingkatan 2 ) jasa mereka masih dikenang walaupun jasad mereka telah tiada di Bumi ini ...

GURU CEMERLANG NEGARA TERBILANG ... tema hari guru 2008 ... kerana guru "ana" tahu tulis , baca & kira ... kerana guru juga "ana" pelajari ketabahan mereka dalam mendidik anak bangsa ... TERIMA KASIH GURU ...

Thursday, May 15, 2008

TaZKiRaH ...

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

:woooh:

"Ana" mahu berkongsi tazkirah sahabat2 yang diberikan kepada "ana". Antaranya :

1 ) Dari Abu Hurairah ra, dari Nabi saw, sabdanya: "Sesiapa yang mempelajari sesuatu ilmu dari jenis-jenis ilmu yang tujuannya untuk mencapai keredhaan Allah, sedang ia tidak mempelajarinya melainkan untuk mendapat sesuatu bahagian dari dunia (harta benda atau pengaruh), nescaya ia tidak akan dapat mencium bau syurga, pada hari qiamat kelak." (Abu Daud dan Ibnu Majjah)
:hi:
2 ) Tidak lurus keimanan seseorang kecuali jika hatinya lurus, dan tidak lurus hati seseorang kecuali jika lurus lidahnya
:eheh:
3 ) Ibnul qayyim mngatakan.. "Tidaklah sekali-kali Allah Taala menguji hambaNya dgn godaan hawa nafsu dan kederhakaan,tiada lain ia brtujuan mengarahkannya supaya brjuang & melawan shgga prjuangan itu akn mlahirkan cinta kpd Allah....
:please:
4 ) Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin). Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya. Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.
:wala:
5 ) saling menyemangati di pagi hari." Beri Hatimu hanya utk Allah, pasti Dia temukan dgn pemilik terbaik, hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah, pasti Dia aturkan seluruh hidupmu sebaiknya"
:devilishgrin:
6 ) Tidak ada manusia yang sempurna dan bersih dari kesilapan..Namun,berusaha menuju kesempurnaan adalah satu usaha yang harus diteruskan selagi hayat dikandung badan.Perbaikilah diri dengan menambahkan ilmu dan amalan..Kutiplah pesanan disepanjang perjalanan hidup kerana kita melalui lorong masa yang sehala..Pasti ada rahsia ajaran yang mampu dijadikan panduan.Semoga dengan itu akan bertambahlah kematangan.Sesungguhnya kita semua adalah hambaNya yang punya kelemahan dan kekurangan
:hilo:
Semoga kita semua mendapat pengajaran daripada tazkirah2 pendek yang dibekalkan .

Monday, May 12, 2008

BaRcA - 1 vS ReAL maDRid - 4

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))



94'
Second Half ends, Real Madrid 4, Barcelona 1. ::(

92'
Second yellow card to Xavi (Barcelona) :argh:

92'
Xavi (Barcelona) is shown the yellow card. :scream:

92'
Attempt blocked. Lionel Messi (Barcelona) left footed shot from outside the box
is blocked . :sleep:

91'
Pepe (Real Madrid) is shown the yellow card for a bad foul. :woooh:

91'
Foul by Pepe (Real Madrid). :ahaha:

91'
Thierry Henry (Barcelona) wins a free kick in the attacking half. :woooh:

90'
Offside, Real Madrid. Mahamadou Diarra tries a through ball, but Sneijder is
caught offside. :sleep:

89'
Marcelo (Real Madrid) wins a free kick in his own half. :ayokona:

89'
Foul by Giovanni (Barcelona). :tsk:

87'
Goal! Real Madrid 4, Barcelona 1. Thierry Henry (Barcelona) right footed shot from outside the box to the bottom right corner. Assisted by Lionel Messi with a through ball following a fast break.( ALHAMDULILLAH !!!!! ) :inlove:

86'
Attempt missed. Lionel Messi (Barcelona) left footed shot from outside the box is close, but misses the top left corner. Assisted by Xavi following a corner. :sleep:

86'
Corner, Barcelona. Conceded by Iker Casillas. :sleep:

86'
Attempt saved. Lionel Messi (Barcelona) right footed shot from a difficult angle on the right is saved in the bottom right corner. Assisted by Bojan Krkic. :sleep:

83'
Gabriel Heinze (Real Madrid) is shown the yellow card for a bad foul. :devilishgrin:

83'
Foul by Gabriel Heinze (Real Madrid). :devilishgrin:

83'
Bojan Krkic (Barcelona) wins a free kick in the attacking half. :lamagawa:

82'
Corner, Barcelona. Conceded by Iker Casillas. :sleep:

82'
Attempt saved. Lionel Messi (Barcelona) left footed shot from outside the box is saved in the bottom left corner. Assisted by Giovanni. :sleep:

81'
Foul by Marcelo (Real Madrid). :ahaha:

81'
Thierry Henry (Barcelona) wins a free kick in his own half. :woooh:

80'
Attempt saved. Ruud van Nistelrooy (Real Madrid) right footed shot from the right side of the six yard box is saved in the centre of the goal. Assisted by Robinho with a through ball. :sleep:

78'
Goal! Real Madrid 4, Barcelona 0. Ruud van Nistelrooy (Real Madrid) converts the penalty with a right footed shot to the bottom right corner. ( SHIT !!! ) :sobrakana:

76'
Penalty conceded by Carles Puyol (Barcelona) with a hand ball in the penalty area. :sleep:

76'
Substitution, Real Madrid. Ruud van Nistelrooy forward replaces Raúl. :sleep:

75'
Attempt missed. Gonzalo Higuaín (Real Madrid) header from the centre of the box is too high. Assisted by Wesley Sneijder with a cross following a corner. :sleep:

74'
Corner, Real Madrid. Conceded by Víctor Valdés. :sleep:

72'
Substitution, Real Madrid. Robinho forward replaces Guti. :sleep:

72'
Foul by Fernando Gago (Real Madrid). :sleep:

72'
Thierry Henry (Barcelona) wins a free kick in the attacking half. :woooh:

69'
Offside, Barcelona. Thierry Henry tries a through ball, but dos Santos is caught offside. :yawn:

67'
Corner, Real Madrid. Conceded by Víctor Valdés. :sleep:

67'
Attempt saved. Marcelo (Real Madrid) right footed shot from the centre of the box is saved in the bottom right corner. Assisted by Wesley Sneijder. :sleep:

66'
Guti (Real Madrid) wins a free kick in the attacking half. :sleep:

66'
Foul by Xavi (Barcelona). :sigh:

65'
Attempt missed. Thierry Henry (Barcelona) right footed shot from outside the box is close, but misses to the left. Assisted by Giovanni. :puppyeyes:

63'
Goal! Real Madrid 3, Barcelona 0. Gonzalo Higuaín (Real Madrid) left footed shot from the centre of the box to the bottom right corner. Assisted by Mahamadou Diarra.( GRRRR !!! ... ) :galit:

62'
Substitution, Real Madrid. Gonzalo Higuaín forward replaces Arjen Robben. :sleep:

61'
Foul by Raúl (Real Madrid). :woooh:

61'
Edmílson (Barcelona) wins a free kick in his own half. :devilishgrin:

61'
Attempt blocked. Mahamadou Diarra (Real Madrid) right footed shot from the centre of the box is blocked. :sleep:

60'
Substitution, Barcelona. Edmílson midfielder replaces Sylvinho because of an injury. :sleep:

60'
Delay over. They are ready to continue. :sleep:

59'
Delay in match Sylvinho (Barcelona) because of an injury. :scream:

59'
Corner, Real Madrid. Conceded by Eric Abidal. :sleep:

59'
Attempt blocked. Arjen Robben (Real Madrid) left footed shot from outside the box is blocked. :sleep:

58'
Delay over. They are ready to continue. :wala:

58'
Víctor Valdés (Barcelona) is shown the yellow card. :ha?:

57'
Delay in match Marcelo (Real Madrid) because of an injury. :woooh:

55'
Attempt missed. Mahamadou Diarra (Real Madrid) right footed shot from outside the box misses to the left. Assisted by Guti. :sleep:

54'
Offside, Barcelona. Lionel Messi tries a through ball, but dos Santos is caught offside. :tsk:

54'
Attempt saved. Mahamadou Diarra (Real Madrid) right footed shot from outside the box is saved in the bottom right corner. Assisted by Guti. :sleep:

52'
Gabriel Heinze (Real Madrid) wins a free kick in his own half. :sleep:

52'
Foul by Lionel Messi (Barcelona). :sleep:

51'
Giovanni (Barcelona) wins a free kick in his own half. :sweaty:

51'
Foul by Fernando Gago (Real Madrid). :sleep:

51'
Offside, Real Madrid. Arjen Robben tries a through ball, but Heinze is caught offside. :eheh:

50'
Thierry Henry (Barcelona) is shown the yellow card for a bad foul. :waaah:

50'
Foul by Thierry Henry (Barcelona). :galit:

50'
Pepe (Real Madrid) wins a free kick in his own half. :sleep:

48'
Foul by Sylvinho (Barcelona). :devilishgrin:

48'
Sergio Ramos (Real Madrid) wins a free kick on the right wing. :sleep:

48'
First Half ends, Real Madrid 2, Barcelona 0. :ayokona:

47'
Foul by Gianluca Zambrotta (Barcelona). :sleep:

47'
Guti (Real Madrid) wins a free kick on the left wing. :sleep:

47'
Offside, Real Madrid. Guti tries a through ball, but Robben is caught offside. :sleep:

46'
Attempt missed. Bojan Krkic (Barcelona) header from the centre of the box is close, but misses to the right. Assisted by Sylvinho with a cross. :sleep:

46'
Attempt missed. Xavi (Barcelona) right footed shot from outside the box is just a bit too high from a direct free kick. :anoto:

46'
Foul by Fernando Gago (Real Madrid). :woooh:

46'
Bojan Krkic (Barcelona) wins a free kick in the attacking half. :woooh:

45'
Substitution, Barcelona. Sylvinho defender replaces Rafael Márquez. :sleep:

42'
Marcelo (Real Madrid) wins a free kick in his own half. :sleep:

42'
Foul by Giovanni (Barcelona). :sleep:

41'
Wesley Sneijder (Real Madrid) is shown the yellow card for a bad foul. :ahaha:

41'
Rafael Márquez (Barcelona) wins a free kick in his own half. :woooh:

41'
Foul by Wesley Sneijder (Real Madrid). :sleep:

41'
Foul by Xavi (Barcelona). :sleep:

41'
Pepe (Real Madrid) wins a free kick in his own half. :sleep:

40'
Attempt missed. Arjen Robben (Real Madrid) left footed shot from the left side of the box is too high. Assisted by Mahamadou Diarra. :sleep:

40'
Attempt saved. Arjen Robben (Real Madrid) left footed shot from the left side of the box is saved in the bottom right corner. Assisted by Wesley Sneijder. :sleep:

39'
Offside, Real Madrid. Wesley Sneijder tries a through ball, but Ramos is caught offside. :sleep:

39'
Rafael Márquez (Barcelona) is shown the yellow card for a bad foul. :scream:

39'
Foul by Rafael Márquez (Barcelona). :yawn:

39'
Wesley Sneijder (Real Madrid) wins a free kick on the left wing. :sleep:

38'
Hand ball by Lionel Messi (Barcelona). :sleep:

37'
Hand ball by Wesley Sneijder (Real Madrid). :woooh:

37'
Corner, Real Madrid. Conceded by Eric Abidal. :sleep:

37'
Attempt blocked. Wesley Sneijder (Real Madrid) left footed shot from the left side of the box is blocked. Assisted by Marcelo. :sleep:

36'
Foul by Gnegneri Yaya Toure (Barcelona). :sleep:

36'
Mahamadou Diarra (Real Madrid) wins a free kick in his own half. :sleep:

36'
Foul by Lionel Messi (Barcelona). :sleep:

36'
Fernando Gago (Real Madrid) wins a free kick in his own half. :sleep:

34'
Attempt saved. Guti (Real Madrid) left footed shot from the left side of the box is saved in the centre of the goal. Assisted by Wesley Sneijder with a through ball. :sleep:

33'
Foul by Rafael Márquez (Barcelona). :sleep:

33'
Mahamadou Diarra (Real Madrid) wins a free kick in the attacking half. :sleep:

33'
Offside, Barcelona. Bojan Krkic tries a through ball, but dos Santos is caught offside. :sleep:

32'
Attempt missed. Giovanni (Barcelona) left footed shot from long range on the right is high and wide to the left. Assisted by Xavi. :sleep:

30'
Foul by Thierry Henry (Barcelona). :sleep:

30'
Sergio Ramos (Real Madrid) wins a free kick in his own half. :sleep:

30'
Offside, Real Madrid. Fernando Gago tries a through ball, but González Blanco is caught offside. :sleep:

30'
Attempt blocked. Wesley Sneijder (Real Madrid) left footed shot from the left side of the box is blocked. Assisted by Guti. :sleep:

28'
Rafael Márquez (Barcelona) wins a free kick in his own half. :woooh:

28'
Foul by Arjen Robben (Real Madrid). :yawn:

28'
Hand ball by Lionel Messi (Barcelona). :sleep:

26'
Attempt missed. Thierry Henry (Barcelona) right footed shot from outside the box is close, but misses to the right from a direct free kick. :yawn:

26'
Lionel Messi (Barcelona) wins a free kick in the attacking half. :inlove:

26'
Foul by Wesley Sneijder (Real Madrid). :sleep:

24'
Attempt missed. Bojan Krkic (Barcelona) right footed shot from the left side of the box is high and wide to the right. Assisted by Lionel Messi. :sleep:

24'
Attempt blocked. Lionel Messi (Barcelona) left footed shot from outside the box is blocked. Assisted by Giovanni. :sleep:

24'
Substitution, Barcelona. Giovanni midfielder replaces Eidur Gudjohnsen. :sleep:

23'
Foul by Guti (Real Madrid). :sigh:

23'
Lionel Messi (Barcelona) wins a free kick on the right wing. :eheh:

23'
Attempt saved. Lionel Messi (Barcelona) left footed shot from long range on the right is saved in the top centre of the goal. :sleep:

22'
Lionel Messi (Barcelona) wins a free kick on the right wing. :inlove:

22'
Foul by Gabriel Heinze (Real Madrid). :wala:

21'
Goal! Real Madrid 2, Barcelona 0. Arjen Robben (Real Madrid) header from very close range to the bottom right corner. Assisted by Guti with a cross following a set piece situation.( ARGGHHHH !!! ... ) :argh:

20'
Gnegneri Yaya Toure (Barcelona) is shown the yellow card. ::(

19'
Foul by Eric Abidal (Barcelona). :tsk:

19'
Sergio Ramos (Real Madrid) wins a free kick in the attacking half. :yawn:

18'
Attempt saved. Fernando Gago (Real Madrid) right footed shot from outside the box is saved in the bottom right corner. :sleep:

17'
Corner, Real Madrid. Conceded by Gnegneri Yaya Toure. :sleep:

17'
Attempt blocked. Wesley Sneijder (Real Madrid) right footed shot from outside the box is blocked. :sleep:

16'
Foul by Gianluca Zambrotta (Barcelona). :ha?:

16'
Marcelo (Real Madrid) wins a free kick in the attacking half. :yawn:

14'
Offside, Real Madrid. Guti tries a through ball, but González Blanco is caught offside. :okay:

13'
Goal! Real Madrid 1, Barcelona 0. Raúl (Real Madrid) left footed shot from outside the box to the bottom left corner. Assisted by Guti. ( aucchhh !!! ... ) :sakit:

12'
Gianluca Zambrotta (Barcelona) wins a free kick on the right wing. :eheh:

12'
Foul by Fernando Gago (Real Madrid). :woooh:

8'
Offside, Real Madrid. Arjen Robben tries a through ball, but da Silva Júnior is caught offside. :woooh:

4'
Offside, Real Madrid. Wesley Sneijder tries a through ball, but González Blanco is caught offside. :woooh:

2'
Attempt missed. Eidur Gudjohnsen (Barcelona) right footed shot from outside the box misses to the left. Assisted by Xavi following a corner. :sleep:

2'
Corner, Barcelona. Conceded by Sergio Ramos. :sleep:

2'
Attempt saved. Arjen Robben (Real Madrid) left footed shot from outside the box is saved in the bottom left corner. Assisted by Wesley Sneijder. :sleep:

0'
Match ends, Real Madrid 4, Barcelona 1. :scream:

0'
Second Half begins Real Madrid 2, Barcelona 0. :ayokona:

0'
First Half begins. :hi:

0'
Lineups are announced and players are warming up :woooh:

Sunday, May 11, 2008

BeGkU

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Inilah rupa patik ... hitam itu menawan ... tapi RAJA patik sahaja yang sudi menyunting patik


Gambar mengikut pusingan jam : botol air 100 plus , majalah PC Mei 2008 , tali tag kerja yang disangkut nametag , pen & mini memo pad , IC & lesen , stationary ( whiteboard artline , highlight , pensel PILOT the shaker & gel pen , penanda buku hadiah beli potato crisp Silverbird , bekas spek mata beserta spek di dalam & kalendar KFC 2008 ... Tiada dalam gambar : telekung ... nih sumer makhluk2 yang hidup di dalam tubuh patik sewaktu RAJA patik menulis tentang patik ...

mohon ampun semua ... nama patik ESPPIT ... patik merupakan klon kepada ESPRIT ... Patik menjadi milik RAJA setelah dibeli dengan harga RM 43 di sebuah kedai di bandar Segamat , Johor Darul Ta'azim ... RAJA amat menyayangi patik sehinggakan patik tidak pernah diletakkan di atas lantai apatah lagi tanah ... patik sering digantung di tingkap , tombol pintu @ diletakkan di sebelah bantal beradu baginda ... kerana patik dibeli menggunakan baki duit raya baginda yang tinggal ... RAJA patik menjadi miskin setelah memiliki patik walaupun sebahagian besar duit raya tersebut disimpan di dalam akaun bank ... Patik menjadi milik RAJA secara rasmi pada pertengahan raya aidilfitri tahun 2003 & digunakan secara rasmi pada awal Januari tahun 2004 ... Sejak dari hari itu , RAJA akan mengheret patik walau ke mana sahaja baginda pergi sehingga bank pelaburan paling busuk pun patik pernah dibawa berkunjung ... kalau tuan & puan2 hamba mahu tahu , RAJA patik menggunakan beg duit semasa baginda darjah 6 . selepas itu , baginda tak guna ... menyusahkan titahnya ... jika tidak membawa patik , baginda lebih gemar memakai seluar kargo ( seluar yang mempunyai banyak poket ) ... senang untuk main sumbat2 ... sewaktu orang lain sibuk gilakan beg duit ... RAJA patik buat endah tak endah sahaja ... beg duit sewaktu baginda di darjah 6 itu adalah hadiah ayahanda & bonda baginda ... Patik akan dibawa kemana - mana sahaja ... Patik pernah dipilih untuk membawa buku semasa ke sekolah , pernah juga dipilih untuk disorokkan barang2 haram sewaktu di madrasah dahulu , malah pernah juga dipilih untuk diisikan kain baju semasa melancong , bersiar - siar & berjalan - jalan ke rumah kenalan handai serta kerabat2 baginda ... barang2 penting seperti duit , pengenalan diri , handphone & lain2 dicampakkan sahaja ke tubuh patik ... patik pernah mengecewakan RAJA ... semasa beginda mengikuti pengajian peringkat 6 atas , patik tidak dapat lagi menampung buku2 baginda kerana patik tercedera ... zip yang merupakan salah satu anggota badan patik tidak boleh digunakan ... patik berasa sangat sedih kerana telah mengecewakan baginda ... patik terlalu dimanjai sehingga patik terbiasa dengan kesenangan yang patik alami ... patik selalu membayangkan bahawa riwayat patik akan berakhir dengan RAJA akan membuang patik ke tempat Encik Tong Sam Pah ... patik sangat2 terharu apabila mendapati RAJA berusaha keras mencari tabib membaiki beg ... RAJA sangat bertuah apabila bonda baginda berjaya mendapatkan seorang tukang yang mahir ... patik telah berjanji kepada diri sendiri untuk berkhidmat kepada tuan patik sehingga tahun 2013 apabila patik telah pulih ... sehingga sekarang , walaupun RAJA telah memiliki wang sendiri , RAJA tidak bercadang untuk mencari pengganti patik ... dalam setiap perhubungan tidak kira sama ada melibatkan makhluk @ objek ... istilah "give & take" tidak akan pernah menjauhi perhubungan itu ... mungkin sebab itu RAJA & patik masih kekal sehingga kini ...

P / S : Autobiografi ini didedikasikan khas buat Sifu M ... semoga beliau terhibur dengan nukilan RAJA patik ...


Saturday, May 10, 2008

SuKa dUkA BLoGgEr

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Let’s send the Altantuya murderers to hell

Posted by Raja Petra
Friday, 25 April 2008

Today, we shall not be talking about politics. We shall also not be talking about race or religion. Today, we shall talk about doing the human thing. Today, let’s discuss how to launch a ‘Justice for Altantuya: restore Malaysia’s dignity’ campaign. And let’s send those bastards who murdered Altantuya to hell where they belong.


NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

I had dinner with a few friends last night and on the way to the restaurant another good friend, Din Merican, phoned to fill me in on the details of Dr Setev Shaariibuu’s press conference that was held earlier that day. I listened as Din filled me in on what transpired and could not help but blurt out, “I am a father of two daughters. I can imagine what Shaariibuu must be feeling. Fucking assholes!”

“I have three daughters,” Din responded. “These people are animals, bloody animals. Fuck them! Fuck them!” This is what I would call ‘at a loss for words’ -- and when you just have to say something but no words can fully describe how you feel, then ‘fuck’ is the only word you can use which will console you enough and make you feel you have expressed your anger and disgust in a most ‘appropriate’ manner.

“Hey, don’t insult animals,” I replied. “Animals are cute. I love cats, dogs and horses. These people are worse than animals. Even animals will not do something like this.”

“Even pigs can be cute,” my wife who was driving the car butted in and I repeated what she said. “Yes, even pigs are cute. These people are not even the same level as pigs. They are lower than pigs. Melayu babi, the whole lot of them.”

I found it very difficult to hold back my tears as Din continued with his narration of what Dr Shaariibuu said at his press conference. Yes, I am a very emotional person as many may have suspected by now. But I can also be very stubborn and stiff-lipped as well when facing an adversary, as the Special Branch officers from Bukit Aman have discovered. I am what the Malays would call ‘marah nyamuk, bakar kelambu’. And I would not hesitate to deny my body food and water as an act of defiance just to prove to my jailors that they may incarcerate my body but they can never own my mind or break my spirit. But hearing what Dr Shaariibuu had to say ‘broke’ me. Even my degil got tamed.

“Let’s bring these bastards down,” I told Din. “Let’s launch a ‘Justice for Altanatuya: restore Malaysia’s dignity’ campaign’ or something like that. These assholes must be sent to hell.”

Understandably, much of the dinner conversation thereafter was focused on the Altantuya murder. What was most amusing -- not that I would classify this tragic murder as ‘amusing’ -- is that none at the dinner table are lawyers by profession. But all were able to skilfully ‘argue their case’ as any seasoned lawyer with decades of litigation experience under his or her belt can -- or maybe even better than that because not all lawyers are smart (trust me on this one). I always say you need brains to become a lawyer but you do not need to be a lawyer to have brains.

Sure, ‘certified’ lawyers would pooh-pooh such ‘coffee shop’ arguments as just that, coffee shop arguments. And have we not overheard and scoffed at many an ‘expert’ at the next table offering his or her legal prognosis to all and sundry who would care to listen? Yes, opinions are like assholes -- everybody has one.

But there are opinions and there are opinions -- and, just like assholes, no two are alike. So, while we value the expert opinions of our ‘learned’ legal eagles (yes, that is what they call each other in court even though they may be arguing -- how civil), we too have conducted our own trial by court of public opinion and we have already arrived at our verdict even while the Altantuya murder trial is halfway through and long before we can see the end of what many consider a show-trial in a kangaroo court.

Of course, we are not at liberty to say this as this may tantamount to subjudice or contempt of court or something like that (the courts have all sorts of fancy words and phrases to throw at you when they want to send you to jail whenever you differ with their opinion). So I would never dare state that the Altantuya murder trial ‘a show trial in a kangaroo court’ for fear of getting sent to jail. All I am at liberty to say is that many consider the Altantuya murder trial a show-trial in a kangaroo court and leave it at that without declaring whether I too share the opinion of the majority of Malaysians (not sure whether that statement can still get me sent to jail).

Anyway, back to the dinner last night and to what all those ‘self-made lawyers’ who never argued even one case in court their entire life had to say. As I said, neither they nor I am a lawyer but I have attended a decade of trials and hearings since the birth of Reformasi in 1998 and my ‘practical experience’ has exposed me to much of what goes on in court. And all I can say is that, and I repeat, while you need brains to become a lawyer, you really do not need to be a lawyer to have brains, as my dinner friends proved last night.

It was a long dinner and much was discussed and everyone had an opinion plus, as I said, all skilfully ‘argued their case’. However, to avoid this piece turning into a fifty-page thesis, which may see me getting an honorary law degree (or see me getting sent to jail), allow me to summarise how the ‘case’ was argued last night.

First concerns the Affidavit that Razak Baginda submitted to the court during his bail application hearing in the Shah Alam High Court. Justice Segera had initially cautioned Razak’s lawyer that there was no necessity in submitting an Affidavit since it was only a bail application hearing and, anyway, bail is not allowed in murder cases. But the lawyer insisted in pursuing the matter in spite of repeated warnings from the Judge. So the Judge had no choice but to accept the Affidavit as it is the right of the accused to defend himself/herself the way he/she sees fit.

Justice Segera then read the Affidavit and remarked that, after reading it, he is even more convinced that Razak is guilty. How then to grant bail, notwithstanding the fact that bail should automatically be denied anyway in cases of murder? Justice Segera was then immediately removed from hearing the case and was replaced by a junior judicial commissioner.

Note that Justice Segera is a senior Judge and the most suited to hear this very controversial and high-profile case. Was he removed because he had prejudged the case or because he was now privy to certain information that may influence his decision or because they want to ‘kill’ the Affidavit?

This was the first bone of contention. Karpal Singh, who is holding a watching brief on behalf of Altantuya’s family, then raised this matter during the trial and he asked the police officer on the stand as to why they did not investigate the Affidavit since much has been revealed in that document. The police officer replied that they did not investigate the Affidavit because ‘tidak ada arahan dari atas’ (so instructions from the top).

This further enhances the belief that there is some very damaging evidence in that Affidavit and which the government is trying to hide. The fact that the Affidavit exists and Karpal raised the matter in court and the police did not deny it -- other than explain they did not investigate it because of no instructions from the top -- convinces most that something is amiss here.

It seems the Affidavit also reveals that Altantuya was camped outside Razak’s house and this caused him to panic. He then went running to Najib, and Rosmah summoned Najib’s ADC, Musa Safri, and instructed him to solve Razak’s problem. Musa then summoned the two police officers currently on trial. So, it appears like Razak and the two police officers are not the only ones involved. Najib, Rosmah and Musa have also been implicated in this entire thing. And why the need for the police officer to declare that he had already killed six people before this if murder was not what was on everyone’s mind?

Then the Attorney-General did a very strange thing. Just before the trial started, he made a public announcement that only three people and no others are involved in the murder. This is not only strange but highly irregular as well. It is not the Attorney-General’s job to determine this. This is for the court to decide. Furthermore, the trial had not even started yet so how does the Attorney-General know what is going to surface in the trial? No one has testified yet and until all the testimonies are heard who knows who else is involved and whether the three accused who on trial are even guilty or not? The Attorney-General made it appear like he knows the outcome of the trial even before the trail commenced? How not to feel that the trial is a show-trial?

The Sunday morning before the trial was supposed to start, I received a SMS that said the charges against Razak would be withdrawn. At 4.00pm, I received another SMS saying that the entire team of prosecutors will be replaced because they did not agree to drop the charges against Razak. The following morning, the new prosecutor requested a one-month postponement on the excuse that he had just that very morning been told he is taking over the case so he needs time to study the files. The judge gave them a two-week postponement. The SMS may have been inaccurate but the actions thereafter lent credence to the SMS. And this SMS was from a Deep Throat in the Attorney-General’s Chambers so I am not about to just dismiss it as lies and slander.

The next point is about where Altantuya’s remains were found, which was deep in the jungles. The three accused deny killing Altantuya yet the police knew exactly where to go to look for the remains. How did the police know where to go when the three denied killing her? Did they use a bomoh? Was there an informer? No, the police just happen to know that deep in the jungles they would find Altantuya’s remains without anyone having to tell them.

It makes one wonder whether the police knew where to go because it is a ‘gazetted dumpsite’ where all ‘bumped off’ people are disposed. Does this then mean that the two police officers on trial alongside Razak are police hit men whose job it is to bump people off and then get rid of their bodies at that site where they retrieved Altantuya’s remains? This, of course, remains mere speculation but there is certainly cause for speculation and the evidence all seem to point to this assumption.

The whispering amongst those who walk in the corridors of power is that when they went to the ‘dump site’ they retrieved the remains of many others as well. Some say it was the remains of seven people and others say nine. So Altantuya was not the first. There were many others before this, almost ten judging by the remains.

This, of course, has never been made public and probably never will. So, until it is, we must assume that the ‘whispering’ is unfounded. But then, what about Razak’s Affidavit we talked about earlier, which stated that the police officer had admitted to killing six people before this. This would then make Altantuya the seventh victim. Against this backdrop, the ‘whispering’ about the police retrieving the remains of seven or nine people begins to sound like very loud whispers.

Many other ‘key issues’ raised by my non-lawyer friends, who all argued as if they were conducting the Altantuya murder trial, were matters such as how Altantuya’s immigration records could be erased from the Immigration computers, the letters Najib wrote to the Malaysian embassy supporting Altantuya’s visa application, the photograph of Altantuya, Najib, Razak and Kalimullah taken during Altantuya’s birthday party in the Mandarin Hotel in Singapore, and much more.

Rumour has it, and it remains just that, a rumour, is that all this ‘evidence’ has been given to Abdullah Ahmad Badawi. Okay, maybe Abdullah is using this information to keep Najib in line -- which appears to be working seeing that he is constantly licking Abdullah’s hand. But this is not about politics and should not be dealt as such. This is about the Prime Minister of Malaysia withholding crucial evidence in a murder trial. Abdullah is an accessory to murder and burying evidence that will affect the outcome of the trial and interfere in seeing justice done renders Abdullah as guilty as those currently on trial and those who also should be on trial but are not.

I really wish I could write about all the above which was discussed by those at the dinner table last night. Unfortunately, since the trial is still ongoing, I will not be able to talk about any of these matters. The best I can do is relate what those at the dinner table discussed last night and leave it at that without giving my opinion. And the above is what was discussed by those who are not lawyers and never once in their lives argued any case in court.

Of course, since all these people are not lawyers, most of what they said is based purely on logic and not on points of law. It is actually quite ridiculous that people not tutored in matters of law would attempt to dissect and analyse the Altantuya murder trial and pass judgement as if they are trained and certified lawyers. Anyway, as I said, opinions are like assholes and every one has one so we should not take too much notice of what my dinner friends said last night. Meanwhile, read what my friend, Din Merican, e-mailed to me this morning:

******************************************


In ancient times, nations go to war at the slightest provocation. In the 21st century, fortunately, we are more civilised than our progenitors, although there are still exceptions. After all, we are members of the United Nations and, I am told, we subscribe to the UN Declaration on Human Rights. Yet, we in Malaysia, treat foreign nationals with total disregard for compassion and human decency. Are we a bunch of cynics? I wonder.

Take the case of the beating-up of the Indonesian karate/judo coach and the brutality towards, and extortion of, Indonesian guest workers by Rela, the murder of a Mongolian national, etc. Is the way we deal with our neighbours and other nation states? I wonder whether we are a nation of laws or a country run on the basis of the law of the jungle.

Our Prime Minister, Badawi, and his Foreign Minister (at that time Syed Hamid) did not have the courtesy to reply to the letters from their counterparts in Ulan Bator, Mongolia, seeking a fair trial and justice for the family of the late Altantyua Shaariibuu. Too busy maybe? Surely not!

It is going to be tragic for Malaysia’s image if the Altantuya family cannot get justice for the brutal murder of their loved one. How can we blow to smithereens a human being, someone’s loved one, and a mother to two young children, using an explosive which is only utilised in times of war to destroy bunkers, bridges and buildings? This is unheard off anywhere in the world. This case, therefore, has a lot of international implications, especially when the deed was done by ‘servants’ of this country.

We are being viewed as arrogant by the Indonesians, Thais, Singaporeans, as well as by many of our neighbours. Now, we add to this list the Mongolians. How indecent and irresponsible of the PM and his Foreign Minister for not even acknowledging the receipt of letters from their Mongolian counterparts. Who are we protecting?

There is no point in Badawi trying to convince us that his Administration is keen to restore the image of the judiciary. He cannot even fix his own Police Force and the AG’s Office. Frankly, Malaysians should have sent Badawi and his cohorts in BN out of office in the last general election.

The mainstream media is just hopeless in the cause of justice for Altantuya and dignity for Malaysia. Malaysians and civil society movements must now pressure the Badawi government to expose the real culprit behind this murder and bring to closure this long and costly trial. Let justice prevail and let us put an end to the culture of impunity, where the powerful and politically connected are above the Law.

As a father of six kids (of whom three are girls, including a 16-year old) and a grandfather, I feel for Dr. Setev Shaariibuu and his family. I was at the press conference on April 24 at the Office of Dato Seri Anwar Ibrahim and I personally saw the agony on Dr. Shaariibuu’s face.

It is time for Malaysians to push this issue and not allow the murderers who walk in the corridors of power to get away with this vile and evil deed unscathed. It is time to ‘storm the Bastille’. It is time we sent these sorry excuses for human beings to hell where they deserve to be.

P / S : Raja Petra be a prisoner because of this entry ... no freedom & democration in media ... maybe , one day , nobody will say what we think , feel and want ...

Friday, May 9, 2008

i MiSs ThiS sOnG

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))



Father & Son - Cat Steven ft . Ronan Keating

Wednesday, May 7, 2008

Permintaan Terakhir - Hazwan banduan

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Monday, May 5, 2008

SUjuD

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam... Sama2lah kita mengamalkannya....... WallahuA'lam Sabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaallah Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.

P / S : "ana" dah dapat 10 kali ganda dari Tuhan ... acah jerk ... terima kasih kepada pak cik dzul kerana menaja entry nih ... Good luck yerk pak cik dzul dlm imtihan ... sayang "anta" lebih r dari Pak Lah Badawi :)

Sunday, May 4, 2008

Ku BeRsAmaMu - DeVoTeEs

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Kita pernah bersama
Menempuh onak dan duka
Tidak pernah putus asa
Walau dugaan datang melanda

Dikau pernah bertanya
Bila bahgia akan tiba
Ku berkata bersabarlah
Serahkan saja pada yang ESA

Bila masanya menjelma
Kebahgiaan akan tiba
Namun tidak mungkin ku lupa
Kenangan indah kita bersama

Menempuh onak cabaran
Dan liku hidup yang panjang
Tidak mungkin hidup ini sepi
Selagi ku masih di sini

Kita pernah bersama
Menempuh onak dan duka
Tidak pernah putus asa
Walau dugaan datang melanda

Bila masanya menjelma
Kebahgiaan akan tiba
Namun tidak mungkin ku lupa
Kenangan indah kita bersama

Menempuh onak cabaran
Dan liku hidup yang panjang
Tidak mungkin hidup ini sepi
Selagi ku masih di sini

Kini terungkai sudah
kisah hidup kita
Berbekal taat dan sabar
Pastikan berjaya

P / S : Dedikasi untuk teman2 yang pernah @ sedang rapat denganku ... kalau nak dengar , klik kat sidebar PENENANG JIWA ...