Sign by Dealighted - Black Friday Coupons

KrONi

Wednesday, February 13, 2008

BiNasAkaN AlaM & FaQiR ??

:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))

Hari ini adik hitam main hoki lagi ... Jadi juara Zon A ... Elleh ... Berlagak betul ... Dalam hati "ana" , baguslah begitu ... Tak sia2 ponteng sekolah 2 hari ... sekolah kebangsaan & agama plak tuh ... 6 kali lawan ; 5 kali menang , 1 seri ... Hari ini "ana" menyelongkar semua kotak2 barang "ana" untuk mencari gambar berukuran pasport yang sekeping ... Entah mana "ana" letak ... Dah lupa lah ... Tapi jumpa benda lain ... Jumpa kertas jenama Radio Bond @ Bond Radio , "ana" tak pasti yang mana 1 , yang pasti kertas buruk ini buatan Austria ... Tulisan tahun 1983 , "ana" pun tak lahir lagi pada masa itu ... maknanya kertas ini telah berusia 25 tahun ... Penulisnya hanya memperkenalkan dirinya sebagai "ana faqir ilallah" ... Turut meminta maaf atas keburukan tulisan jawinya ... Bagi "ana" tidak buruk tulisannya ... janji boleh baca , betul tak ?? Kepalanya ditulis perkataan "Bismillahirrahmanirrohim" ...

PERKARA2 YANG MEMBINASAKAN ALAM DAN KEFAQIRAN - ( RENUNGKANLAH )
1 - Banyak melakukan dosa
2 - Bercakap bohong @ dusta
3 - Tidur pada waktu Subuh
4 - Terlalu banyak tidur
5 - Tidur dalam keadaan membuka 'aurat
6 - Kencing berdiri
7 - Makan dalam keadaan masih berjunub
8 - Makan dalam keadaan mencangkung
9 - Membiarkan makanan yang jatuh dari hidangan
10 - Membakar kulit bawang merah & putih
11 - Menyapu rumah dengan sapu tangan
12 - Menyapu rumah pada waktu malam
13 - Membiarkan rumah penuh dengan sampah sarap
14 - Memanggil kedua ibu bapa dengan nama mereka
15 - Berjalan di hadapan orang tua
16 - Mencungkil gigi dengan sebarang kayu
17 - Membasuh tangan dengan tanah & lumpur
18 - Duduk di atas bendul rumah
19 - Bergayut di salah 1 daun pintu
20 - Berwudhu' di dalam tandas
21 - Menjahit pakaian di badan sendiri
22 - Mengeringkan muka dengan kain pakaian
23 - Membiarkan sarang labah2 di dalam rumah
24 - Meringan - ringankan sembahyang
25 - Cepat keluar daripada masjid selepas sembahyang Subuh
26 - Terlalu pagi pergi ke kedai & lambat pulang daripadanya
27 - Membelikan roti2 pecah untuk Fuqoro' ( faqir )
28 - Mendoakan kejahatan ke atas anak
29 - Tidak menudung bekas @ makanan
30 - Meniup pelita dengan nafas ( mulut )
31 - Menulis dengan qolam yang diikat
32 - Menyikat rambut dengan sikat patah
33 - Meninggalkan doa kepada ibu bapa
34 - Memakai serban dalam keadaan duduk
35 - Memakai seluar dalam keadaan berdiri
36 - Terlalu bakhil , boros & malas
37 - Kerap memerintah orang

Selesai semua ... Pesanan terakhir : "Hendaklah diamalkan selalu , insya - allah" ... Perkara2 di atas ada yang "ana" buat , tak pernah buat & tak pernah dengar ... Rasa pelik pun ada dengan perkara yang tidak pernah didengar itu ... Sesetengah itu pula , melayang - layang fikiran "ana" memikirkan sebab kenapa demikian ... Anda rasa seperti "ana" rasa ??? ... Baguslah kalau sama dengan "ana" ... sehati sejiwa sejantung , orang katalah ... Kepada sesiapa yang rasa tahu kenapa , boleh sumbatkan ilmu anda di "YANG IKHLAS" yang ada dibawah entry ini ... "Ana" pun dengan rasa senang hati telah membuang kertas tadi ke tong sampah di sebelah "ana" ... Senang hati sebab dapat menolong orang menyebarkan ilmu ... Kelas MUET "ana" dibatalkan ... Tunda ke hari Jumaat ... Selamat tinggal semua ... Esok sambung lagi ... Insya - allah ... Nak main game ... Hehehehe

1 comment:

ghost_MaR said...

1 - Banyak melakukan dosa ( Yang ni semua orang tahu )
2 - Bercakap bohong @ dusta ( Ni pun sama )
3 - Tidur pada waktu Subuh ( Sebab kalau tidur , mana nak dapat apa2 ... Kalau wat something ... Mesti dah dapat faedahnya )
4 - Terlalu banyak tidur ( Boleh dapat sakit yang aku tahu )
5 - Tidur dalam keadaan membuka 'aurat ( yang ni sebab tiada perasaan malu dengan Allah kot )
6 - Kencing berdiri ( Yang aku tahu , siksa kat kubur tunggu orang yang macam nih )
7 - Makan dalam keadaan masih berjunub ( Ni memang tak tahu naper , lagipun tak pernah wat pun junub nih sebab tak kahwin lagi ... hehehe ... tapi nak tahu juga kenapa )
8 - Makan dalam keadaan mencangkung ( Ni pun tak tahu kenapa )
9 - Membiarkan makanan yang jatuh dari hidangan ( Sebab membazir & makanan itu akan menuntut pembelaan di akhirat ... rasa2nyalah )
10 - Membakar kulit bawang merah & putih ( Sebab jin & makhluk2 halus suka rasanya )
11 - Menyapu rumah dengan sapu tangan ( Macam orang Cina , Jepun & Korea buat jer ... hehehe )
12 - Menyapu rumah pada waktu malam( Yang ni tak tahu kenapa )
13 - Membiarkan rumah penuh dengan sampah sarap ( Nanti jadi kawan syaitan ... Syaitan suka tempat kotor ... teka jer )
14 - Memanggil kedua ibu bapa dengan nama mereka ( Orang Amerika buat lah macam nih )
15 - Berjalan di hadapan orang tua ( Tak tahu lah kenapa tapi aku tahu tak elok berjalan sambil memotong orang tua )
16 - Mencungkil gigi dengan sebarang kayu ( tak pernah buat pun ... Gigi aku pun retak sejuta , korek2 kang pecah lak )
17 - Membasuh tangan dengan tanah & lumpur ( tak pernah wat pun , kerbau & badak buat lah ... hehehe )
18 - Duduk di atas bendul rumah ( Selalu lah buat terutama kalau datang rumah orang )
19 - Bergayut di salah 1 daun pintu ( Masa kecik2 selalulah buat , dah besar2 nih ... tertanggal lak pintu kalau buat )
20 - Berwudhu' di dalam tandas ( Selalu pun buat sebab rumah ku 2 in 1 ... bilik air skali dgn toilet ... lagipun pakej per ... semua selesai di situ , tak payah pindah2 ... hehehe )
21 - Menjahit pakaian di badan sendiri ( mustahil nak buat macam ni )
22 - Mengeringkan muka dengan kain pakaian ( tak pernah buat sebab kain baju nih kesat skit ... lap dengan kain tuala baru best )
23 - Membiarkan sarang labah2 di dalam rumah ( Takut labah2 jadi tarantula kot )
24 - Meringan - ringankan sembahyang ( Bukan Islam lah kalau tak sembahyang )
25 - Cepat keluar daripada masjid selepas sembahyang Subuh ( macam citer tsa'labah kan ?? )
26 - Terlalu pagi pergi ke kedai & lambat pulang daripadanya ( pukul 10 baru keluar rumah ... bukan pegi pasar pun ... ayah & ibu jer yang pergi pagi2 )
27 - Membelikan roti2 pecah untuk Fuqoro' ( faqir )-- Buruk betul perangai , nak sedeqah pon , sedeqah lah elok2 )
28 - Mendoakan kejahatan ke atas anak ( tak der anak lagi ... hehehe )
29 - Tidak menudung bekas @ makanan ( Nanti makhluk2 kecil & kerdil cilok , tapi kalau bekas kosong , kenapa nak tutup pulak ... x nak bagi makhluk hidup kot ... )
30 - Meniup pelita dengan nafas ( mulut )-- ada lagi ka orang pakai pelita ??? kalau champin' ada lah kot ... orang dah pakai gasolin , kalimantang , torch-light ...
31 - Menulis dengan qolam yang diikat ( Selalu buat dekat pejabat pos sebab malas nak bawa pen ... Penku mahal2 ... hilang plak kalau bawa )
32 - Menyikat rambut dengan sikat patah ( buang jerk kalau dah patah , beli yang baru ... ahakz )
33 - Meninggalkan doa kepada ibu bapa ( Mana boleh tinggal ... sayang wo parent )
34 - Memakai serban dalam keadaan duduk ( Pompuan pakai tudung :) )
35 - Memakai seluar dalam keadaan berdiri ( hah??? 1st time dengar ... dah lah selalu buat ... kenapa ??? )
36 - Terlalu bakhil , boros & malas ( Terasa lak ... hikhikhik )
37 - Kerap memerintah orang ( ish , kena hidung sendiri lah ... hehehe )
Pa per jer lah ... Mungkin ada betulnya apa yang penulis nih cakap ... Dia dapat daripada siapa yerk ??? Musykil2